Genant (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Feb 11 20:48:55 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Niet alleen de reacties van De Graaf op de praatjes van Fortuyn en Leefbaar
Nederland zijn genant, ook die op deze lijst, naar aanleiding van mijn
kritisch stuk op D Graaf als domme lijsttrkker. De een vind dat 'krullebol'
verwijst naar antisemitisme, een ander motiveert zijn standpunt met dat'ie
'een halve jood' zou zijn. Ik snap totaal niet waar dit op slaat. De
combinatie van racisme en zelfhaat in kritieke situaties komt vaker voor,
maar op deze lijst had ik het niet verwacht. Daarbij is een kandidaat ook
nog zijn doctorshoed aan te besmeuren. En dat allemaal als indirecte steun
aan iemand die het niet verdient, De Graaf. Schande!

Zinvoller vind ik de reacties uit kringen van de PvdA. Bram Peper wees op de
'opvallende gretigheid' waarmee bestaande partijen een uitglijer van Fortuyn
aangrijpen om niet relevant te reageren in verkiezingstijd. Stemerdink wijst
op nog een ander discutabel grondwetsartikel, dat over het bestaan van
openbare naast bijzondere scholen. Noemt de reacties op Fortuyn 'ouderwets'
en die van De Graaf 'minstens even erg, zoniet laakbaar'. Jammer dat geen
leidende D66-er iets fatsoenlijks uit z'n mond kreeg. Is verkiezingstijd dan
toch iets voor dwazen?

Henk Vreekamp, Utrecht