De lijst (dat houden we te goed?)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Wed Feb 6 20:37:47 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik heb strategisch gestemd, dus ook voor jou en voor Boris. Toch hou ik een
merkwaardige smaak over aan de procedure. Je kunt mooi een visie hebben, je
kunt prestaties hebben neergezet en ook een achterban - te veel vermoeidheid
en een onaangenaam gesprek en je wordt op een onmogelijke achterstand gezet.
Natuurlijk ben ik heel blij met de 750 leden die het stemadvies terzijde
geschoven hebben en een eigen oordeel hebben geveld. Maar dat is onvoldoende
om een voor mij slecht advies goed te maken, of je moet er 10.000 gulden en
vele uren campagne tegenover zetten. Dat neemt niet weg dat ik ook hier
iedereen dank die mij hoog heeft gezet, dat is in elk geval hartverwarmend.

Het probleem van de SAC cie is dat ze geen verantwoording hoeft af te
leggen, dat er geen inhoudelijk beroep mogelijk is en dat de procedure enkel
gebaseerd is op een interview en voor sommige een debat ronde. De werkwijze,
de eisen en de motivatie blijft geheel duister. Daarbij komt bij dat ijn het
geheel niet is gekeken naar de CV's. Ik heb op dat alles geen enkel bezwaar,
alleen dat gelet op het bindend karakter van het advies -de mogelijkheid om
een kruisje te zetten- er een gebrek aan evenwicht tussen de zorgvuldigheid
van de SAC zit en het gewicht van het advies.

Daar komt bij dat de stemperiode buitengewoon kort is. Dat geeft de leden
nauwelijks de gelegenheid om de kandidaten werkelijk te ontmoeten en te
beoordelen.

Tenslotte het strategisch stemmen. Het strategisch stemmen verdeeld
eigenlijk het electoraat achter de top. Dit keer betekende dat duidelijk dat
bepaalde groepen hun kandidaat hoger probeerde te krijgen ten koste van
anderen. Het stemadvies is door de actieve leden als vreemd gezien, omdat
actieve leden met een track record in de partij relatief laag waren gezet.
Al met al is de sprong van Ageeth, van mij en van Lia (bravo) een zero sum
game. Er is dit keer meer dan ooit strategisch gestemd, gelet op het aantal
leden dat maar 15 vakken heeft ingevuld, maar je kunt niet stellen dat dat
de lager geplaatste kandidaten heeft geholpen. Het vooral de zittende
fractie geholpen.

Maar het is nu tijd om ons te richten op de campagne en de andere partijen.
We hebben - dat meen ik echt  in de top 25 of top 20 een mooie lijst, ook al
zou ik daarbinnen persoonlijk een andere volgorde hebben gewenst. Als alle
stofwolken zijn neergedaald moeten we dit al goed evalueren.

Michiel Scheffer