Wat betekent dit concreet?

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Feb 5 11:20:11 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wim Rampen \(thuis\) <w.rampen at planet.nl> said:
>Wie heeft er suggesties voor middelen die erop gericht zijn om de
>burger zoveel mogelijk zelfsturend te laten zijn in zijn eigen
>wijk/school/werk, en ook: waar ligt de grens van het "zoveel mogelijk".

Ik heb wel een suggestie voor een boek waar e.e.a. wordt uitgelegd. 'A Pattern
Language', Christopher Alexander.

Wat hij voorstelt is een extreme mate van zelfsturing, door de
regel "doe alles op het laagst mogelijke niveau" consequent door te
voeren. De mensen aan een straat die geen doorgaande weg is moeten
zelf kunnen bepalen hoe de gemeenschappelijke ruimte wordt ingericht
(asfalt, klinkers, gras - waarschijnlijk wel binnen een toetsingskader
voor ambulance/politie/brandweer); een paar straten samen vormen een
buurt(je) die voor het speeltuintje en het parkje verantwoordelijk is,
en zo gaat-ie omhoog naar wijk, stad, streek, regio (een stuk of duizend
'grote streken' op de wereld meer gevormd naar etnisch/culturele aspecten
dan nu), en een wereldoverheid.

(voordat mensen hierop in gaan schieten: 'verantwoordelijkheid' is wat anders
dan 'zelf doen' - ik kan me prima zo'n systeem voorstellen waarbij straten
'inkoopcombinaties' vormen om te zorgen dat ze in 1 keer een groot
asfalteringsprojekt kunnen uitschrijven. Maar da's vrijwillig, veranderbaar,
en de verantwoordelijkheid blijft waar hij is - bij de mensen zelf).

Behalve "doe alles op het laagst mogelijke niveau" spelen bij hem
psychologische faktoren over groepsgroottes een belangrijke rol. Mensen
kunnen zich niet betrokken voelen bij een groep boven de ~800 (zie de
middelbareschoolfabrieken van vandaag), en bij een volk ligt de grens
schijnbaar rond de 10miljoen (overigens zijn deze getallen uit het hoofd,
ik heb het boek uitgeleend). Op basis daarvan komt hij uit op 1000 regios van
ongeveer 10 miljoen mensen (ieder met 1 wereldraadvertegenwoordiger -
vertegenwoordiging naar hogere niveaus is bij Alexander indirect).

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B