De lijst

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue Feb 5 11:15:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Over eenvoudige stemmethodes die enige bezwaren wegnemen:

Geef de kiezers de mogelijkheid om voor ALLE kandidaten te stemmen door
voor ELKE kandidaat afzonderlijk de kiezer de gelegenheid te geven aan
te geven of ze Wel of ze Geen vertrouwen hebben in deze kandidaat (en
eventueel blanco). Tellen is simpel: per kandidaat het aantal stemmen
voor minus het aantal stemmen tegen is de uitslag voor die kandidaat ...
en de kandidaten vervolgens sorteren op aflopend aantal punten.

De criticasters mogen eens proberen uit te leggen hoe in een dergelijk
systeem strategisch gestemd zou kunnen worden (om de uitslag te
manipuleren, c.q. de ware voorkeur van de stemmer te verbergen). Je kan
het vanuit simpele kiezers benaderen: ff een lijstje invullen opdezelfde
volgorde als in het smoelenboek en ff aankruisen voor of tegen een
bepaalde kandidaat. De meest gerespecteerde kandidaten komen vanzelf
bovenaan en kandidaten die erin zouden kunnen slagen veel leden tegen
zich in het harnas te jagen (koud kunstje) vangen automatisch bergen
'tegen' stemmen waardoor ze gigantisch kelderen op de lijst. Een
transparant systeem (met heldere boodschappen aan herrieschoppers).

Met vrolijke groet

Ad Huikeshoven

De eerste echte sponsor van de gemeenteraadsverkiezingen voor D66 in Den
Haag. (Alle D66 leden in Den Haag krijgen binnenkort ... een gele sjaal
... om te voorkomen dat ze verkouden worden)