De lijst

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Feb 4 22:00:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Feb 04, 2002 at 08:11:27PM +0100, Eibert van de Streek wrote:
  : Henk,
  :
  :  Het huidige systeem is wel in het voordeel van "bekenden" omdat:
  : - bij het kiezen van 15 kandidaten kom je toch altijd uit op de bekenden
  :    die je desnoods gebruikt om de laatste plaatsen te vullen

Dat staat toch los van het systeem? Je kunt ook afvullen met de advieslijst
of welk criterium (vrouwen, allochtonen, friezen, etc.) dan ook. In elk
systeem kun je de jou bekenden invullen.

  : - het puntenstelsel is ook zodanig dat je bij het invullen van 15
  :   kandidaten slechts een verschil hebt van 2x het aantal punten,
  :   je kunt dus niet genoeg differentieren/discrimeren.

Ik mis hier wat je omschrijft vrees ik. Een verschil van 2x tussen wat?

  : - 15 vind ik toch wel veel om heel specifiek je eigen voorkeur
  :    aan te geven die er ook toe doet.

Dat is ook vrij specifiek. Jij vind je kennelijk beperkt in je
strategische mogelijkheden en dat is precies wat ik zeg, dat een
minimum van 5 slechts dat verhelpt. Daarnaast stuit een minimum van
maar 5 weer op andere bezwaren vermoed ik (dat je alleen kiest tussen
enkele toppers en dat de rest een indifferente brei is, is er wellicht een).

  : - met de keuze om te kiezen voor het advies maak je het de kiezers
  :    te gemakkelijk - D66 staat toch voor individuele keuzen!!! -
  :    of kunnen we dit niet aan?

Ja en nee. Natuurlijk staan we voor individuele keuzen en daarom komt de
lijst uiteindelijk door individuele keuze tot stand. Dat neemt niet weg dat
de optie 'volgens advies' een functie heeft. Dat blijkt wanneer je de
resultaten van nu naast die van 4 jaar geleden legt (zolang je er tenminste
vanuit gaat dat het advies niet geheel idioot is en weldegelijk
weloverwogen)

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |