De lijst

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Feb 4 16:27:25 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van Buiten <e.vanbuiten at scienceguide.org> schreef:

> Ik geloof ook dat er frustratie bij de leden is over 8
> jaar lang wegzakken in de peilingen, maar vooral ook in de
> echte verkiezingen. Des te vreemder komt het me voor dat
> een kleine 2900 mensen een formulier invullen dat
> resulteert in een lijst waar die frustratie niet tot
> uiting komt.

Dus?... De frustratie is er, maar de leden beseffen dat de huidige kamerleden
en bewindslieden daar niet allemaal schuld aan hebben.

> Bijna 40% van de stemformulieren volgen het stemadvies, en
> bevestigen daarmee het gebrek aan vernieuwing in dat
> stemadvies.

Neenee. De mensen die het stemadvies niet gevolgd hebben vonden het juist
*te* vernieuwend - met uitzondering van Francisca Ravenstein worden de
'blijvers' zeer hoog gewaardeerd

Kijk maar naar de uitslag. Ursie Lambrechts heeft nog meer dan 60000 punten,
daarna valt er een groot gat (20% verschil) naar Vivien van Geen met ruim
48000 punten.

> Misschien is de behoefte aan vernieuwing bij de basis van
> D66 niet zo groot als wel gedacht wordt op deze
> maillijst...

Dat denk ik ook. Op deze lijst wordt nogal ongenuanceerd gesproken over
vernieuwing.

Dat neemt niet weg dat ook ik de 'blijvers' op mijn lijstje - op een enkeling
na - heb gedegradeerd t.o.v. het stemadvies. Maar mijn analyse van de uitslag
is dat "de leden" het stemadvies te vernieuwend vonden.

Blijkt maar weer dat deze lijst bepaald geen goede afspiegeling van het
ledenbestand van D66 is. Maar dat wisten we al, natuurlijk.

> Ik deel je zorg over de afdelingen. Na de gemeentertaads-
> verkiezingen zal D66 verdwijnen in kleine gemeenten. En
> het duurt jaren om daar weer een basis op te bouwen. Maar
> is duidelijk wie daar iets aan moet doen? Het Partij-
> bestuur o.lv. Gerard Schouw? Of de randstedelingen in de
> top van de beoogde Kamer-fractie o.lv. Thom de Graaf? Of
> moeten de leden in de regio het zelf uitzoeken?

Natuurlijk moet je dat! Ik word een beetje moe van die mensen in afdelingen
die alleen maar huilend naar Den Haag wijzen. Aan zo'n basis heb je niet
veel, in elk geval.

Je zult zelf moeten werken voor je zetels, als je vertegenwoordigd wilt zijn
in de gemeenteraad. Inderdaad, Den Haag bepaalt de uitslag voor een niet
onbelangrijk deel, maar dat betekent nog niet dat het Landelijk Bestuur jouw
problemen voor je moet gaan oplossen.

Mark