Wat betekent dit concreet?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Feb 3 14:56:46 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Wim Rampen (thuis)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> In aansluiting op de uitroep in mijn vorige mail, volgt hier een nadere invulling van de vraag:
>
> Wie heeft er suggesties voor middelen die erop gericht zijn om de
> burger zoveel mogelijk zelfsturend te laten zijn in zijn eigen
> wijk/school/werk, en ook: waar ligt de grens van het "zoveel mogelijk".

Voor mij zou de belangrijkste manier zijn om de burger (weer) zelf
rechtstreeks te betrekken (te laten participeren) in
beleidsvoorbereiding(en), beslissingen op alle terreinen waarin de
burger actief betrokken wil zijn. En dat op alle niveaus (lokaal,
regio-,nationaal en europees).

Het vraagt om een andere invulling ook van de huidige vormgeving,
waarbij de burger pas op het laatste soms allerlaatste moment gevraagd
wordt te participeren, maar waarbij er nog steeds over rug heen van de
burger wordt besloten.

Wat mij betreft acht ik de tijd rijp voor een grondige herorientatie op
de huidige invulling, wat we democratie noemen.

Men kan zich afvragen of dit nog wel voldoende aansluit bij:

a. het huidige (gemiddelde) kennis niveau van de bevolking
b. de huidige vormgeving van het participeren in de democratie (op alle
niveaus lokaal, regio-, nationaal, europees)
c. de mogelijkheden die ICT biedt
d. de terugloop bij de politieke partijen
e. de verminderde opkomst bij verkiezingen.

Henk Elegeert