Randstedelijke arrogantie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Feb 2 16:06:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> [...]
> Maar ook elders in het land is die tendens al jaren meetbaar. Waar ik het
> over heb is de ouderwetse Christelijke gemeenschap in wat vroeger "de
> provincie" werd genoemd. Zelf heb ik er zeven lange jaren middenin gewoond
> (in Kampen, Overijssel). Positief gezegd: oer-Hollands. Kritisch gezegd:
> bijzonder op zichzelf gericht, op het xenofobe af (in Kampen werden in de
> jaren tachtig van buiten komende studenten in elkaar geslagen door
> aangeschoten Christelijke boerenzonen omdat deze studenten "groen haar"
> hadden. Later werd "groen haar" er een uitdrukking voor intolerantie en de

Die "cultuur" heerst her en der nog steeds in den lande. Zelfs in de
bestuurscultuur.
Niet echt zichtbaar, maar vooral merkbaar, edoch dat slechts voor de
slachtoffers.

> In de houding van Jan Pieter v Balkenende
> bespeur ik iets van een een appèl op deze mentaliteit. Er is een "wij" en
> er is een "zij". En "wij" waren er eerst, en zijn dus beter, dus moeten zij
> zich aanpassen. Daartegen teken ik bezwaar aan, en misschien is de vorm die
> ik kies voor kritiek vatbaar.

Waarom dan niet tegen de vormen waarmee zij(bestuurders op lokaal
niveau) een regisserende rol "gebruiken" om structuren te handhaven die
indruist tegen het democratisch functioneren, maar alles met het
handhaven van de bestaande(machtstructuren)?

> Balkenende bedoelt iets anders, en dat iets is m.i. eigenlijk een typisch
> D66 punt: onze rechtsstaat, onze democratie, onze wetten en onze regels en
> gewoonten garanderen ons juist dat vreedzame samenleven van subculturen.

Daarvoor is geen enkele garantie, Hein. Voortdurend is er het
misverstand tussen "politiek" en "overheid" enerzijds en anderzijds de
politiek in dienst van de overheid die de burger(s) tracht te
manipuleren. Vaak ook succesvol, bij gebrek aan voldoende kennis of waar
er bij meerderheid wordt bestuurd.

Er is zelfs geen ruimte voor de cultuur van de jeugd en jongeren, maar
een voortdurende betutteling, zelfs op de bestaansmogelijkheden of de
uitingsmogelijkheden.

Hoeveel jongeren centra zijn er bijvoorbeeld die niet vanuit de politiek
of overheid worden aangestuurd direct dan wel indirect? En is die
cultuur waarin geen ruimte wordt geboden niet illustratief voor elke
andere cultuur?

> Dus aan die wetten dient ieder zich te onderwerpen. Dat heeft weinig met
> cultuur te maken, en alles met de "neutrale" (in Weberiaanse zin)
> verkeersregels die een samenleving reguleren.

Daar gaat het nu juist mis. Er zijn geen objectiveerbare "neutrale"
(verkeers)regels maar interpretaties daarvan. Daarnaast ontbreekt het
volledig aan handhaving daar waar het de politiek in dienst van de
overheid betreft. Die kan ongestoord haar gang gaan.

> Mijn conclusie is: laat de
> (sub)culturen zoweel mogelijk bloeien (soevereiniteit in eigen kring, om
> met Abraham Kuyper te spreken), en laat tegelijkertijd iedere burger de
> verkeersregels aanleren en toepassen. En net zoals in het echte verkeer:
> wie de regels schendt moet boetes betalen of straf uitzitten. Ook dat heeft
> niets met monocultuur te maken, maar met het handhaven van een
> democratische rechtsstaat die juist culturele diversiteit mogelijk maakt. .

Dan wordt het hoogtijd om hard aan de democratische rechtstaat te gaan
werken.
Waarbij het randstedelijke ook oog krijgt voor de landelijke
bestuurscultuur.

Henk Elegeert
PS. Ik hoop dat je er in slaagt de verschillende (betekenissen) culturen
(nog) uit elkaar te houden.