[Re: JSF versa EUROFIGHTER]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Feb 1 11:45:52 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek <mark at koek.net> schreef:

Volgens mij gaat het hier over geld dat voortkomt uit de afschrijving
van de F16's en dat dus gedurende een lange periode stukje bij beetje is
opgespaard.
Die 6,3 miljard zul je dan ook niet op enige begroting terugzien -
alleen elk jaar een klein stukje op die van Defensie.
Kan iemand die meer weet van de rijksboekhouding mij corrigeren of zit
ik in de juiste richting?
---

Zo werkt de rijksbegroting niet. Die is gebaseerd op een kasstelsel, ook voor
investeringsuitgaven - en er wordt dus niet afgeschreven, althans niet
boekhoudkundig. Dus ook niet elk jaar een stukje op Defensie. Wel is het zo
dat op de Defensiebegroting voor de komende 4 jaar zo'n 200 miljoen euro is
gereserveerd voor JSF-aankopen of -participatie: maar die kunnen dus in
beginsel ook worden bespaard of besteed voor iets anders.
Groeten,
Bert Bakker.