Irak geeft roadmap wapenhandel

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Dec 27 23:07:47 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

> http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1040191859978.html
>
> Inderdaad een deprimerend artikel.

Misschien wel typisch Egyptisch, die deprimerende visie van Ahmed.
Cruyff zou eens op bezoek moeten gaan met z'n 'elk nadeel hep z'n
voordeel' idee.

> Heeft alleen 'echte' zin als dat in groter verband gedaan wordt.
> Dat zal niet gauw  gebeuren, omdat er teveel geld verdiend wordt (en wellicht) aan de politieke strijkstok blijft hangen.
>
> Euro 50 miljard per jaar is een re-ele schatting voor de permanente leden van de VN-veiligheidsraad :(.

Goed zo! Daar valt dus veel te halen, al dat geld wordt dus nu zinloos
(of erger) besteed. Niemand kan zeggen dat dit onderwerp onbelangrijk
is, of aktie tegen wapenhandel perspectiefloos.

Aangrijpingspunten genoeg. Geef landen die aan wapens verdienen geen
kans om te vergeten waar die wapens voor gebruikt werden en worden, wat
de gevolgen zijn, en waar het geld in die landen beter besteed had
kunnen worden. Hoeveel geld ze verdienen per mensenleven.

Leg ook bloot welke belangen zich verzetten tegen sluitende
traceerbaarheid van wapens en munitie. En zet dit af tegen de voordelen
voor de nationale en internationale rechtsorde. De wapenleverancier is
mede-verantwoordelijk voor het gebruik, en moet ook daarop aangesproken
worden.

Het feit dat de VS in z'n eentje bezig is om de wapenwedloop weer op
gang te brengen, waarbij vroeg of laat de technologie in verkeerde
handen terecht komt (als ze daar al zelf niet direct voor zorgen). Zodat
de rest van de wereld des te moeilijker af kan zien van research,
ontwikkeling en productie van wapens (plus handel om dit alles te kunnen
betalen). En die Amerikanen maar blij zijn met hun Bush, kots.

John schijft: "Mijn idee is dat Nederland zich niet alleen met de
wapenhandel moet bezig houden".

John, mij lijkt dat het goed is om ambitieus te zijn, maar alleen als je
je gefocus'd bent op een concreet doel. Alles tegelijk willen aanpakken
komt in de praktijk neer op een excuus om niets te doen.

Cees, schrijft daarover "Heeft alleen 'echte' zin als dat in groter
verband gedaan wordt".

Precies, Cees demonstreert prompt dit excuus om niets te doen. Maar als
het focus ligt op een concrete aantoonbare misstand, dan liggen er
betere mogelijkheden.

Het gaat om de publieke opinie, hier en elders ter wereld. Het contrast
tussen wat in het westen voor beschaving doorgaat en wat er in de
wapenhandel gebeurt is zo onhoudbaar dat als er maar van gerespecteerde
zijde (bijv D66 dus) overtuigend gemotiveerd en gestaafd met feiten,
bezwaar gemaakt wordt tegen wanpraktijken, dat het effect op de publieke
opinie groot kan zijn, met een olievlekwerking op de publieke opinie elders.

De kortzichtigheid waarmee in sommige kringen gejuicht wordt over de
hoogwaardige wapen-technologie die Nederland in het kader van de
JSF-deelname voor de VS mag verzorgen, dat is toch droevig. Is het niet
tijd om wat concrete scenario's te maken hoe deze high-tech over een
jaar of twintig z'n 'nut' zal gaan bewijzen en voor wie (en tegen wie)?

Mag de Nederlandse politiek (en D66) dit onderwerp laten liggen? Dan mag
de rest van de wereld dat blijkbaar ook. En om hoeveel geld, te betalen
door landen die het niet kunnen betalen, ging het ook alweer?

Bart Meerdink