Teletekst: D66 lonkt naar coalitie met CDA en VVD

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Dec 20 13:56:50 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

jenno wrote:

> [...]
>  >kans gekregen zich te bewijzen.
>
>  >Ook het pas ingevoerde dualestelsel staat nog in de kinderschoenen en
>  >valt in die zin nog op geen enkele manier het nut van het referendum aan
>  >te tonen danwel te ontkennen.
>  >Er is nog geen tijd en ruimte gevonden voor het wederzijds inpassen van
>  >de beide onlangs ingevoerde.
>
>  >Een beetje overheid is een betrouwbare en biedt kansen aan nieuw beleid.
>
>  >Ik moet er niet aan denken dat bij elke wisseling van de macht, ik mij
>  >daaraan zou moeten aanpassen.
>  >Dat zou pas echt regeren zijn bij de waan van de dag, maar ook het einde

Het ging mij om de 'betrouwbare overheid' in deze, maar ook 'fatsoen
moet je doen'.
Maar het lijkt erop dat we (weer) terug bij af zijn en dat de huidige
coalitie alvast vooruit aan het regeren is en het ambtelijk apparaat
daarvoor al aan het werk is.

> Het volk (lees de kiezer) laat zich leiden door de waan van de dag.

Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Je kunt even gerust beweren dat de kat in het nauw rare sprongen maakt.

> Kiest dan dus ook in die waan.

Ik had het over de waan van de dag die ontstaat als elke regering nieuwe
normen en waarden stelt waarlangs we (de burger(s)) moeten leven.

En hoe betrouwbaar zo'n overheid wordt als die de zaken die de burger
gerealiseerd wilde zien op thema's die niet door deze aan de orde zijn
gesteld voor ze de verkiezingen ingaan.

> Als je luistert naar de kiezer zou je dus wel
> moeten zwalken met beleid en mag/moet je eerder ingevoerde regels
> afschaffen als die zich niet in de tijd die de kiezer je gunt hebben bewezen.

Als je luistert naar de burger (de kiezer) dan valt juist op dat het
niet om de hoeveelheid regels gaat maar om de ergernis die ontstaat als
men zich daaraan vervolgens niet wenst te houden.

> Als je vindt dat dat niet goed is voor het land en dat het bestuur van het
> land beter zou moeten weten

Ik ben er niet gerust op dat het kan denken. Laat staan nadenken. :)

> en verder vooruit moet durven kijken dan ben ik
> het met je eens. Maar het riekt dan wel een beetje naar regenten politiek,
> naar de macht van het pluche.

Ik zoek naar de inbreng van de burger in de democratie en hoe dat
gestalte kan krijgen.
Een goede uitwerking van het dualestelsel zal ook een einde maken aan de
regenten politiek en het op pluche belusten. Het is niet voor niets dat
het CDA en VVD er nog niets voor voelen. :))

> Is dus de vraag of democratie wel goed genoeg is als besuringsstelsel, als
> de kiezer niet verder vooruit durft te kijken, zolang de kiezer niet bereid
> is om verder te kijken dan z'n eigen vrienden en familie kring.

Je gaat veel te kort door de bocht als je niet bereid bent echt naar de
positie van de burger te kijken in onze democratie. Het gaat dan veeleer
om de invulling van de democratie. Het besturingsstelsel is niet het
totaal van de democratie. Het vormt daarin slechts een onderdeel. Het
onlangs ingevoerde dualestelsel is een poging de scheefgroei in het
besturingsstelsel die reeds ontstaan was, nieuw leven in te blazen.

Henk Elegeert