Teletekst: D66 lonkt naar coalitie met CDA en VVD

jenno j.d.vanbelle at STUDENT.UTWENTE.NL
Fri Dec 20 13:05:20 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 >Ik zie niet hoe een tijdelijke referendumwet gered moet worden.
 >Die is immers nog maar pas ingevoerd en heeft nog niet of nauwelijks de
 >kans gekregen zich te bewijzen.

 >Ook het pas ingevoerde dualestelsel staat nog in de kinderschoenen en
 >valt in die zin nog op geen enkele manier het nut van het referendum aan
 >te tonen danwel te ontkennen.
 >Er is nog geen tijd en ruimte gevonden voor het wederzijds inpassen van
 >de beide onlangs ingevoerde.

 >Een beetje overheid is een betrouwbare en biedt kansen aan nieuw beleid.

> [...]

Tja, wat zie je dan als democratie?
Het volk (lees de kiezer) laat zich leiden door de waan van de dag. Kiest
dan dus ook in die waan. Als je luistert naar de kiezer zou je dus wel
moeten zwalken met beleid en mag/moet je eerder ingevoerde regels
afschaffen als die zich niet in de tijd die de kiezer je gunt hebben bewezen.
Als je vindt dat dat niet goed is voor het land en dat het bestuur van het
land beter zou moeten weten en verder vooruit moet durven kijken dan ben ik
het met je eens. Maar het riekt dan wel een beetje naar regenten politiek,
naar de macht van het pluche.

Is dus de vraag of democratie wel goed genoeg is als besuringsstelsel, als
de kiezer niet verder vooruit durft te kijken, zolang de kiezer niet bereid
is om verder te kijken dan z'n eigen vrienden en familie kring.

gegroet,
Jenno van Belle