Kalmeringspillen?

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Thu Dec 19 17:38:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Maar je gaat voorbij aan mijn kritiek dat afgeven op de PvdA niet
> hoeft te impliceren dat we naar de VVD gaan lonken.

Klopt - als er geloofwaardige andere combinaties zijn waarin noch de SP,
noch de PvdA (die immers met de SP wil) zitten. Maar voorlopig is
VVD-CDA wel het meest waarschijnlijke onderdeel van de volgende
coalitie - deze combi heeft in zijn eentje al bijna een meerderheid.

>   Bovendien zal in een SP-D66-CDA(met 50 zetels) combi de SP heel
>   veel water bij de wijn moeten doen.

Zodra de VVD zegt dat ze liever met de LPF wil dan met D66, lijkt me dat
Thom wel zal verkondigen dat we de VVD echt niet per se nodig hebben
omdat SP-D66-CDA ook best kan. Alleen was dat nu niet aan de orde.

> Dat gaat ze waarschijnlijk te ver en wie krijgt dan de
> zwart piet? Juist, de SP.

Ik betwijfel dat hoor. In deze combinatie zit ook weer D66 in het midden
van de links-rechts as (niet onze meest succesvolle plek), terwijl de
corporatisten van SP en CDA ongetwijfeld heel fijn kunnen samenwerken
bij het weren van buitenlanders, het herinvoeren van de zondagsrust, het
herverpolderen van de economie en, o ja, het terugdraaien van de
euthanasiewet.

/Herman