John Rawls/octrooiering medische producten

Joost Wery jcwery at HOTMAIL.COM
Thu Dec 19 20:11:51 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Verlening van een dwanglicentie wil zeggen dat tegen vergoeding van een
bepaald bedrag inbreuk gemaakt mag worden op het octrooi. Tegen een (door de
staat) bepaalde vergoeding aan de uitvinder zou dan bijvoorbeeld een andere
medicijnenfabrikant hetzelfde middel ook op de markt mogen brengen, zodat er
weer concurrentie ontstaat.

Het verband met Rawls is iets ingewikkelder om uit te leggen, daar heb ik
toch echt een halve scriptie voor nodig. Ik heb aan de hand van Rawls'
original position bekeken op welke wijze men het recht op gezondheidszorg
inhoud moet geven. Op grond van deze inhoud pleit ik vervolgens voor een
specifieke regeling voor dwanglicenties voor geneesmiddelen, waarbij niet,
zoals nu, enkel Econmische Zaken betrokken is, maar ook het ministerie van
VWS.

groeten,

Joost Wery

>From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
>To: "Joost Wery" <jcwery at hotmail.com>
>Subject: Re: John Rawls/octrooiering medische producten
>Date: Thu, 19 Dec 2002 07:10:16 +0100
>
>Even buiten de lijst, Joost:
>
>Ik kende  het fenomeen dwanglicentie niet. Wat is dat, in 1 zin? En wat is
>het verband met Rawl? Je mag het natuurlijk ook kort samenvatten voor het
>forum, als je dat prefereert - ik ken het belang niet.
>
>Henk Vreekamp, Utrecht.

Ontvang je Hotmail & Messenger berichten op je mobiele telefoon met Hotmail
SMS http://www.msn.nl/jumppage/