Kalmeringspillen?

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Thu Dec 19 16:41:06 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Wat Thom heeft duidelijk gemaakt weet ik niet. Wel weet ik dat de
> kranten schrijven dat D66 naar de VVD lonkt.

Wat ze schrijven op de dag van zo'n interview is niet zo van belang. Het
gaat niet om de waan van de dag, maar om wat beklijft. Als je mogelijke
partner ter linkerzijde dan ineens nog verder naar links schuift, is het
logisch dat je dan zegt dat het ook best over rechts kan. En omgekeerd.

> Of de afkeer van D66 van de SP niet groter of kleiner is dan
> de afkeer van de VVD betwijfel ik.

Misschien niet op het eerste gezicht, maar wel als je het programma
gelezen hebt :)

> Ik vermoed dat de SP nog altijd een beetje wordt gezien
> als een niet serieus te nemen groepje sectarische dwazen
> die door de conjunctuur wellicht wat al te groot worden.

Dat van die sectarische dwazen die te groot zijn geworden klopt. Een
partij niet serieus nemen durf ik inmiddels helaas niet meer.

De SP wil o.a.:
- geen Zalm-norm meer, begrotingsevenwicht bereiken we binnen vier jaar
wel via verhoging van de belastingen (o.a. toptarief naar 72%) - heel
verstandig in een tijd van laagconjunctuur...
- geen hypotheekrente-aftrek voor huizen boven 200,000 euro - het woord
"nieuwe gevallen" kom ik niet tegen
- bij de misdaadbestrijding mag de politie geen prioriteiten stellen: ze
moet alles vervolgen. Agenten die net een moordenaar aan het
achtervolgen zijn komen dus in een lastig dilemma terecht als ze
onderweg een fietser tegenkomen met een kapot achterlichtje
- iedereen dezelfde zorgverzekering, bijverzekeren en eigen keuze worden
onmogelijk
- het vrije weekend wordt weer de norm - niet meer winkelen op zondag
dus
- iedereen krijgt vijf extra vrije dagen - ook niet echt anticyclisch
- "kaltstellen" van de Europese integratie - we gaan lekker romantisch
doen alsof we soeverein zijn
- Nederland uit de NAVO - bij de volgende etnische zuivering gaat
Nederland waarschijnlijk heel hard roepen dat dat niet mag
- afschaffing van vrijwel het hele leger tot alleen nog een kwart van de
huidige marine over is

Ik neem de SP dus wel degelijk serieus. Zo serieus dat ik de SP net zo
min in de regering wil zien als de VVD. Neem jij de SP zelf eigenlijk
wel serieus, Henk? ;-)

/Herman

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***