Generaal Pardon?

Thu Dec 19 13:58:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Jasper Diekema <jasper.diekema at WANADOO.NL>:
>Als het aan mij ligt dan krijgen langdurig allochtone jongeren (AMA's)
>een generaal pardon. Vaak zijn deze jongeren al erg ingeburgerd en
>slachtoffer van onze regelgeving en bureaucratie.

 Omdat mijn telefoonnummer/faxnummer 1 cijfer verschilt van het faxnummer
 van een Amsterdams advocaten-kantoor dat met dit soort zaken bezig is,
 ontvang ik zo nu en dan ellenlange faxen van het Ministerie van Justitie
 en andere instanties over deze en gene immigrant die als asielzoeker
 door het leven gaat. Meestal gaat het over jongeren afkomstig uit
 landen waar toch weinig bedreigends voorvalt (Suriname, Turkije). Soms
 kijk ik ze wel eens door (die faxen) en constateer dan dat mensen alle
 mogelijkheid krijgen zich te verweren.

 Bovendien moet men pas het land uit nadat men 18 is geworden (en men weet
 toch precies wannneer dat is ?). Dat wordt de mensen maanden van te voren
 door de vreemdelingendienst aangezegd. Tja, en als men dan buiten de boot
 valt...

>Zijn jullie ook voor een generaal pardon??

 Neen, ik ben voor hardheids-clausules.

 Er zijn echt wel genoeg zielige immigranten in ons land. Gisteren moest
 ik iets afhandelen bij het ziekenfonds (ik mag zowaar naar een peperdure
 prive-kliniek voor knie-letsel, Paars is nu toch echt voorbij). Ik zat
 daar dus in een wachtkamer met pakweg 30 immigranten en 1 blanke broeder.
 Raak ik met daarmee in gesprek, bleek het een Duitser te zijn...   :-)
 Uiteraard werden de immigranten geholpen in hun eigen taal (door Neder-
 landers, je houdt het niet voor mogelijk). Als je zoiets aanziet (en drie
 uur moet wachten), dan vraag je jezelf wel eens af of we niet goed gek
 aan het worden zijn.