Nobelprijs voor Duurzame Ontwikkeling

Fri Dec 13 11:40:19 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>PERSBERICHT
>Het is tijd voor de Nobelprijs voor duurzame ontwikkeling
 (...)
>De Nobel Prijzen waren vanaf 1901 de eerste internationale prijzen voor
>natuurkunde, scheikunde, geneeskunde, literatuur en vrede. In 1968 kwam
>daar de Nobelprijs voor de Economie bij.

 Als onderzoekers iets bijzonders gedaan hebben op het gebied van 'duurzame
 ontwikkeling' (wat dat dan ook moge zijn), dan valt dat -neem ik aan toch
 ook in 1 van de bovenstaande categorieen ? Is zo'n prijs dan wel nodig ?

 --> Van de week hebben wij toevallig de Descartes-prijs van de EU gewonnen.
     Hoort zo'n politieke prijs daar niet eerder thuis ? Zie:
     http://www.cordis.lu/descartes/home.htm
     ftp://ftp.cordis.lu/pub/descartes/docs/descartes_awards_1million_2002_nl.pdf

> [...]
>het beroemde rapport: 'Onze gezamenlijke toekomst'. Dit rapport
>lanceerde de term duurzame ontwikkeling (Sustainable Development) en
>legde de samenhang uit tussen ontwikkeling en milieu. Bruntlandt
>omschreef het alsvolgt: 'Het gaat hierbij om een ontwikkeling, die
>voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder daarbij de
>mogelijkheden te verminderen voor toekomstige generaties om in hun
>behoeften te voorzien.' Eenvoudig gezegd is duurzaamheid het rekening
>houden met mens en milieu, nu en later, hier en elders.

 Dat is nu net het probleem. Het is zoveel tegelijk en het gaat ook
 over iets dat er nog niet is. Wetenschappelijk onderzoek sluit net zo
 goed zoveel mogelijk uit als dat het iets zo volledig mogelijk be-
 schrijft. Het lijkt hier te gaan om een pseudo-wetenschapelijk begrip.

>Een Nobelprijs voor duurzame ontwikkeling kan een noodzakelijke en
>voortdurende stimulans geven aan mens- en milieuvriendelijke
>ontwikkeling.

 Hmmm.

 Het geeft eerder een zweem van 'wetenschappelijkheid' aan iets vaags,
 lijkt me. Vandaar dat er zoveel dingen in de tekst staan die weinig
 met het onderwerp uitstaande lijken te hebben.

 Als ik een van de proponenten van het instellen van deze prijs was,
 dan zou ik hun thesis aan het Nobel-comite gepaard laten gaan met
 een shortlist van kandidaten die volgens hen voor zo'n prijs in
 aanmerking zou komen. Dat overtuigt heel wat meer dan de Dalai Lama
 of de voorzitter van de WHO erbij te halen.