mens en techniek

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Dec 12 21:57:50 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John wrote:

> Beste Bart,
>
> Bedankt voor je antwoord.
> Ik heb slechts twee jaar in landen als Pakistan, India en Egypte
> rondgelopen.
> Mijn indruk is dat wij niet in staat zijn om te begrijpen wat leven voor
> arme mensen in die landen betekent.
> Hoe zit het met "het gezin als voornaamste levensvervulling" als de ouders
> zijn gestorven aan cholera en er acht kinderen onverzorgd achterblijven?
> Hoe zit het met al die mensen die naar de stad gaan omdat er geen bestaan
> meer is in het dorp van hun ouders?

John, ik sta er natuurlijk veel afstandelijker tegenover, zoals de
meesten heb ook ik de neiging om me emotioneel enigszins af te sluiten
voor zaken waar je geen (directe) invloed op hebt.

> Wij hebben twee eeuwen gehad om ons aan te passen aan de "nieuwe wereld".
> De groei van de bevolking in Europa was 50 jaar geleden al sterk afgezwakt
> of negatief.
> De armoede die daar heerst hebben wij nooit gekend en kunnen wij ons niet
> voorstellen.
> De bevolkingsgroei gaat nog steeds hard door en echt niet omdat daar een
> grote kinderwens aan ten grondslag ligt.

Waar het om gaat is om te begrijpen wat er nodig is om de situatie,
bijvoorbeeld in India, te verbeteren. Vergis ik me als ik meen dat
basisonderwijs aan meisjes fundamenteel is voor het terugdringen van het
geboortecijfer? Gezinsplanning veronderstelt heel wat meer dan het
beschikbaar zijn van de middelen ervoor.

> De vrijheidsobsessie in de westerse wereld betekent voor hen dat wij ze
> laten verrekken.

Het beperkte rendement van wat in het verleden gepresteerd hebben ik het
kader van ontwikkelingshulp/samenwerking noopt tot meer bescheidenheid
dan wat je hier suggereert. Wat stel je concreet voor? Heb jij het
succes-recept waar we naar op zoek zijn? Is Novib bijvoorbeeld goed
bezig? In India, Bangladesh, de Sahel, andere Afrikaanse landen,
Midden-Amerika?

> Met heel weinig gezondheidszorg, onderwijs en geboorteregeling kan in veel
> landen binnen 20 jaar een gigantische verbetering bereikt worden.

Als er voldoende inzicht zou bestaan in de materie wel. Volgens mij is
dat helaas nog lang niet het geval.

> Voor de bezittende klasse zou dat uiteindelijk een harde klap zijn.
> Als arbeid schaars wordt drogen hun inkomsten op.
> Machtigen en rijken moeten het hebben van de ellende van de massa.

Mijn inschatting is dat iedereen rijker wordt bij vooruitgang zoals we
die graag zouden zien, ook de rijken, objectief gezien tenminste. Maar,
rijkdom is een relatief begrip, dus subjectief zullen die er misschien
wel op achteruitgaan.

> Groeten,
>
> John Wijsmuller

Bart Meerdink