'OVERHEID NIET MEEGEGROEID MET INDIVIDU'

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Dec 12 21:54:56 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Jou reactie is juist niet materialistisch (in marxistische zin) omdat het
soort prisoners dillemma niet op een zuivere manier speelt in een
maatschappij waar er de facto relaties tussen mensen, belangenovereenkomsten
en belangenverschillen zijn. wat juist interessant is en dat was de analyse
achter het verkiezingsprogramma is dat de overheid de verantwoordelijkheid
uit handen genomen heeft of de regelgeving zo moeilijk maakt dat je het wel
laat om je te bemoeien met iets collectiefs. Ik ken ouderraden van
peuterspeelzalen, en kinderdagverblijven die ziek werden van het boksen
tegen een voortdurend regelspuwende lokale overheid. Of in ditzelfde
stadsdeel waar particuliere kinderopvang morsdood gemaakt worden omdat de
veiligheidsregels tot op de letter nagelefd moeten worden, daar waar de
naschoolse opvang van de gesubsidieerde (PvdA) welzijn stichting met een
gedoogvergunning zes maanden kan draaien voordat de veiligheid van kinderen
gegarandeerd worden. wat te denken van bouw en verbouwaanvragen voor een
vereniging van eigenaren die zo complex zijn in stadsdeel zuid dat je
daarvoor een bouwbegeleider nodig hebt (een ex-ambtenaar van
woningtoezicht). Dan hebben we het over de grootschalige scholen,
zorginstellingen, het ritueel van het internearbeidsvoorwaardenoverleg door
de ARBO-Terreur en het poldermodel.

Mijn stelling is dat de politiek (en daar zijn we medeschuldig aan geweest)
de burger teveel als een consument zijn gaan beschouwen en te weinig als een
onderdeel van gemeenschappen met samenlopende of conflicterende belangen.
Het mooiste voorbeeld is het hoger onderwijs en het terugdraaien van de
universitaire democratie. Dat betekent een versterking van de macht van het
bestuur zonder interne checks and balances. Dat is een dictatuur.

In de lokale democratie gaat het om omvang van de gemeentes die
schaalvoordelen moeten halen in hun dienstverlening maar zo ver de burger af
komen te staan dat ze consultants nodig hebben om interactief beleid te
vormen met burgers. Ook hier de afstand. In Amsterdam zijn de meeste
raadsleden onbekend bij de burgers.

Kortom om kort te gaan,

Ik kom hier nog op terug,

Michiel Scheffer