Energie-politiek (was: gemist)

Mon Dec 9 14:58:41 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Roland Kroes <r.kroes at verzekeraars.nl>:
>Het energievraagstuk vind ik een goeie. Daar is wel een en ander te winnen
>voor D66, juist omdat de discussie voor de rest over het al dan niet
>subsidieren van groene stroom en de aankoop van koelkasten gaat.
>Kernenergie: ja of nee? Ik ben er niet voor 100% uit...

 Ja dus, maar er is geen draagvlak voor. Een partij die er positief
 tegenover staat, verliest gegarandeerd stemmen. Mensen zitten liever
 in het donker en in de kou...

 Dat 'subsidieren' van groene stroom is het wegvallen van de ecotax
 en daar wil men van af en daar willen de procucenten op hun beurt ook
 weer onderuit. Ellende-in-het-kwadraat dus met als resultaat dat men
 niet eens toekomt aan het feit dat de huidige energie-vooraad eindig
 is en dat het eind in zicht komt. Met windmolentjes en zonne-energie
 komt men er echt niet, wat de alternatievo's ook mogen beweren.

 Kernfusie (synthese van zware waterstof dus) zal alles oplossen maar
 het wordt steeds verder naar de toekomst verschoven in plaats van dat
 het moment van introductie dichterbij komt. Daar kan men dus best
 iets aan doen. Maar als men de energie-markt liberaliseert, dan krijg
 je daar dus beslist geen vat op.

 Met een ministerie voor Energie & Technologie kan men in eigen land
 daar alvast iets aan doen (het moet internationaal, uiteraard, want
 de zaak kost erg veel).