Verbrande turf. O nee: kippenmest

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Dec 9 14:31:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

> Lijsters,
>
> Ofschoon Brinkhorst al lang geen minister van Landbouw meer is, neem ik aan dat dit toch wel een D66 onderwerp is (zo niet, dan
> betreft het wel alle 30.000 - dus 6000 potentiele D66 kiezers - andere Nederlanders, die direct beneden-winds van Apeldoorn in De
> Maten wonen).
>
> Vanochtend in De Volkskrant (geen link, zelfs niet onder 'Economie'):
> Het klinkt zo milieuvriendelijk: biomassa. Kippenmest is biomassa, dus stroom opgewekt uit verbranding ervan, moet wel groene
> [...]

[knip info]

Moeilijk te beoordelen allemaal, zeker vooraf.

Wat wel goed is, speciaal ook voor een groene partij als D66, is om een
vergunningen-draaiboek te hebben, waarin eisen staan waaraan de
procedure volgens ons moet voldoen. Onder andere:

- Expliciet moet zijn hoe alle claims die men doet ter verkrijging van
een vergunning gecontroleerd worden. Hierbij zijn naast rapportage
(periodiek en bij incidenten) door het bedrijf ook onafhankelijke,
onaangekondigde controles nodig, die bij gebleken missers geintensiveerd
en door de overtreder bekostigd worden.
- Voldoende aandacht moet er ook zijn voor hoe met zo weinig mogelijk
kosten en admistratieve rompslomp voor alle betrokkenen toch een
acceptabele handhaving tot stand kan komen. Anders wint de praktijk het
toch van de goede voornemens.
- Partijen moeten vooraf consequenties overeenkomen als toch overlast
optreedt, onbedoeld, door fouten, of zelfs door misleiding. Die
consequenties zouden zich in geval van verwijtbaarheid eventueel ook op
andere partijen dan het bedrijf kunnen betrekken (politiek bij
misleiding, financieel in geval van fout advies).

In alle bestaande situaties waar ongewenste zich toestanden lijken voor
te doen zou e.e.a. retroactief aan het draaiboek getoetst kunnen worden,
en dit zou tot acties kunnen leiden als het echt de spuigaten uitloopt.

Een dergelijk draaiboek, dat aan de hand van ervaringen steeds beter
bruikbaar moet worden, zou de burger helpen om zonder onnodige
polarisatie de belangen van het leefmileu te verdedigen tegen die van
het al te kortzichtig economisch gewin.

Bart Meerdink

PS. Ik heb eens (uit de ramsj, spreekt vanzelf bij dit onderwerp ;-) )
een boekje 'Geen reden tot ongerustheid', van reasearch journalisten
N.Gerson en W.Jurg meegenomen, waarin het falen van de overheid in dit
soort kwesties beschreven wordt.