Belangstellings-index politieke partijen (was: Voor de kiezer even geen avontuur meer)

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Sat Dec 7 15:38:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at science.uva.nl> schreef:

[Eerste analyse geknipt]
>  Oppassen hoor. D66 heeft gewoon een fraaie web-site. Het lijkt
>  mij dat je beter de verhouding kan geven voor een gekozen keyword
>  (bijv. 'criminaliteit') en een volkomen triviaal woord dat vaak in
>  het Nederlands vookomt. Om te voorkomen dat je dan een klein getal
>  krijgt, is het wellicht beter om de inverse daarvan te nemen.
>  Wie de grootste index heeft, doet dan het minste.
>
>  Normeert men de zaak bijv. op het werkwoord/voornaamwoord 'zijn':

Hiermee breng je dus alleen de omvang van de site 'in relatie' met een voorkomen van een bepaald woord.
Mijn cijfers gaven alleen het aantal keer dat een woord voorkomt.

Volgens jouw benadering had ik dus moeten zeggen 'D66 heeft de meeste verschillende boodschappen over xxx'
Daarna leg jij een relevantie tussen de omvang van een site en die 'meest verschillende boodschappen.'
Je impliceert daarmee dat het aantal verschillende boodschappen gedeeld moet worden door 'de relatieve omvang van de site.'

Zolang we spreken over 'wie besteed de meeste aandacht aan een onderwerp' lijkt me dit een niet houdbare manier van meten, omdat jij
nou juist dat 'meeste' eruit haalt om de reden dat de anderen in z'n totaliteit minder zouden zeggen.
Zoiets als kwaliteit = volume : aantal

Het volume kun je natuurlijk exact meten door een paar sites in z'n totaliteit te downloaden (via WebReaper of zo), maar dat gaat mij te
ver voor deze vergelijking. Daarvoor is een relatief aantal voorkomen van een woord als 'zijn' wel genoeg.

>  Qua belangstelling voor criminaliteit wordt de rangorde (waaruit de
>  kwaliteit/kwantiteit van de web-site is weggefilterd) dan:
>   1. LPF (maar: onbeduidend lage significantie)
>   2. GroenLinks
>   3. VVD
>   4. D66
>   5. SP
>   6. PvdA
>   7. CDA
>
>  Dat geeft de zaak aanzienlijk beter weer, lijkt me.

Ben ik dus volgens bovenstaande redenatie niet met je eens.

>  Marc Fluks, in crimineel Mokum
>      (ik woon bij Femke Halsema om de hoek, zag ik gisteren, vandaar dat
>      GroenLinks zo hoog staat...).

Of het is zo crimineel omdat ze met R samenwoont :).

Groet,

Cees