interne verkiezingen -> 'echte' poll vooraf?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Sat Dec 7 14:17:11 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Fritz van Rikxoort" <fritz at rikxoort.demon.nl> schreef:

> Komt voor, Cees, komt voor,
> In Noord-Holland is er gericht gebeld naar afdelings- en fractievoorzitters
> e.d., die elk hun eigen netwerkje hebben, om de nog relatief ondekende
> tegenkandidaat-lijsttrekker te pushen.

Ik heb in elk geval alleen een e-mail gehad van een Staten-fractielid waarin de huidige lijsttrekker sterk aanbevolen werd.

> Hij haalde 40 procent van de poststemmen en redde het dus net niet!

In het kader van 'vernieuwing' heeft hij wel mijn stem gehad.

> Hij werd overigens vervolgens, al dan niet voor straf, op 10 geplaatst door
> de gezagsgetrouwe SAC (o.m. een op de wip zittend kamerlid, tot de halvering
> in mei kamerlid en het verlies in maart wethouder van de grootste stad) en
> trok zich toen maar helemaal terug. Bij de interne kamerverkiezingen haalde
> hij niet veel stemmen.
>
> Kortom, de tamtam en bellen helpt soms.

Als 'schaalgrootte' meespeelt kan dit inderdaad wel een grote invloed hebben. Een goed onderwerp voor op een ledenbijeenkomst!

Een andere voorkeursactie wordt niet vermeld: het aanbevelen van een kandidaat uit de 'eigen regio/gemeente' :).

> Fritz

Groet,

Cees