Belangstellings-index politieke partijen (was: Voor de kiezer even geen avontuur meer)

Sat Dec 7 14:13:12 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Cees Binkhorst <cees at BINKHORST.XS4ALL.NL>:
>HET onderwerp blijft dus 'criminaliteit en veiligheid.'
>zoekopdracht Google 'criminaliteit veiligheid
>site:www.d66.nl' geeft 72 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:www.d66.nl
 geeft er 199.

>www.cda.nl              10 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:www.cda.nl
 geeft er 13.

>www.vvd.nl              8 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:www.vvd.nl
 geeft er 12.

>pvda.nl 159 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:pvda.nl
 geeft er 282.

>www.sp.nl       37 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:www.sp.nl
 geeft er 109.

>www.groenlinks.nl 27 links

 http://www.google.nl/search?q=criminaliteit+site:www.groenlinks.nl
 geeft er 61.

>Conclusie: We hebben de boodschap wel, maar of niet in de goede
>vorm of hij komt niet over of beiden.

 Oppassen hoor. D66 heeft gewoon een fraaie web-site. Het lijkt
 mij dat je beter de verhouding kan geven voor een gekozen keyword
 (bijv. 'criminaliteit') en een volkomen triviaal woord dat vaak in
 het Nederlands vookomt. Om te voorkomen dat je dan een klein getal
 krijgt, is het wellicht beter om de inverse daarvan te nemen.
 Wie de grootste index heeft, doet dan het minste.

 Normeert men de zaak bijv. op het werkwoord/voornaamwoord 'zijn':

 Zoekstring:                                                  Hits: Index:
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.d66.nl            3520   18
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.lijst-pimfortuyn.nl  4    2
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.cda.nl             531   41
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.vvd.nl             106    8
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:pvda.nl               6560   23
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.sp.nl             2390   22
 http://www.google.nl/search?q=zijn+site:www.groenlinks.nl      440    7

 Qua belangstelling voor criminaliteit wordt de rangorde (waaruit de
 kwaliteit/kwantiteit van de web-site is weggefilterd) dan:
  1. LPF (maar: onbeduidend lage significantie)
  2. GroenLinks
  3. VVD
  4. D66
  5. SP
  6. PvdA
  7. CDA

 Dat geeft de zaak aanzienlijk beter weer, lijkt me.

 Marc Fluks, in crimineel Mokum
     (ik woon bij Femke Halsema om de hoek, zag ik gisteren, vandaar dat
     GroenLinks zo hoog staat...).