Fw: interne verkiezingen

John j.wijsmuller at MYREALBOX.COM
Sat Dec 7 00:28:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel, Fritz en andere democraten,

Michiel's gevoel dat de interne verkiezingen voor de Tweede Kamer alleen
formeel democratisch zijn deel ik geheel.
De leden kennen de kandidaten niet.
Het kandidatenboek moet meer inzicht geven en we moeten nog veel meer
gebruik maken van internet.
Laten we een produktieve "elitevorming" combineren met het inspireren van
onze leden en de verdere ontwikkeling van het gedachtengoed van D66.

 Denk aan een "examen", ook via internet, waaraan de kandidaten en alle
andere leden mee kunnen doen.
De examenstof omvat meerkeuzetoetsen over het verkiezingsprogramma van D66,
de werking en recente geschiedenis van het parlement, maar ook vrije vragen
over actuele politieke problemen.
We behalen alleen de uitkomsten zwak, voldoende of goed en een startpunt
voor verdere discussie.
Kandidaten die voldoende of goed scoren mogen door en iedereen kan de
volgende keer opnieuw meedoen.
Alle kandidaten krijgen een pagina op de D66 website, waarop ze met de leden
in "forum" of "café" interactief kunnen worden.
Op de website worden de vrije vragen systematisch neergezet met
verschillende antwoorden.
De partij organiseerd in samenwerking met SWB-groepen bijeenkomsten met
leden om onderwerpen uit te werken.

 Kandidaten voor de Tweede Kamer moeten eerst ervaring opdoen in gemeente of
provincie.
Lijsttrekkerkandidaten moeten al ervaring hebben in de Kamer.
Vernieuwing ten koste van alles is net zo dodelijk als de verslappende
belangstelling in de samenleving voor ons redelijk alternatief.
Alleen samenwerking en verdieping van de leden kan onze partij redden.

Groeten,

 John Wijsmuller

 > - De eisen waaraan voldaan moet worden om zich te kandideren (minimale
lidmaatschapsduur)
> - Het profiel van de kandidaat
> - Verplichtingen waaraan de kandidaat moet voldoen (examen over het
verkiezingsprogramma) voor verkiezing
> - De termijn van kandidaatstelling (wat mij betreft veel eerder zoadat een
kandidaat meer tijd heeft om zich te presenteren of kwalificeren).
> - De rol van de SAC (eerder een beargumenteerde voorselectie dan een
aanbevolen lijstvolgorde).
> - Het stemsysteem (aantal punten per kandidaat, lager maximum aantal
plaatsen op stembiljet, STV etc...)
> - De opzet van voorkeursacties en stemverklaringen en evt. het opheffen
van het verbod op de negatieve stemverklaring.
> - De organisatie van het presentatieproces (meer mogelijkheden maar ook
meer regie).
> - Een kritischere evaluatie van de zittende leden (functioneringsgesprek
of hearing)
> Michiel Scheffer

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
http://listserv.surfnet.nl/archives/d66.htm