PVDA EU

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Fri Dec 6 22:12:52 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery schreef:

> Ah zo! Dus alsnog via de "gewone weg" van de Tijdelijke
> Referendumwet. Dan hoop ik wel dat de ministers inderdaad
> erg braaf de wet toepassen en het besluit over de
> toetreding referendabel verklaren.

Yep, ik ook :-) Maar op zich lijkt me dat nog wel redelijk
waarschijnlijk (de TRW zegt duidelijk genoeg, volgens mij dan, dat het
uitbreidingsverdrag niet kan worden uitgezonderd).

Het risico is eerder dat het kabinet voor die tijd de TRW heeft
afgeschaft... Nu heeft D66 (met een aantal andere organisaties) wel al
weer aangekondigd over de afschaffing van de TRW óók een referendum te
willen organiseren, maar daar staat dan weer tegenover dat het kabinet
aan het proberen is de intrekkingswet van de TRW niet-referendabel te
verklaren.

Hoewel ik dan weer niet zie hoe dat zou kunnen - op basis van artikel 7
in elk geval niet, lijkt me.

Zie:
http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/session=anonymous@3A2036559336/query=
3/action=doc/pos=38/KVR16399.pdf

Daar staat glashard dat de intrekkingswet zichzelf niet referendabel
verklaart, maar iedere onderbouwing ontbreekt. Volgens mij is dat dus
niet mogelijk. Enfin, het wetsvoorstel ligt nog bij de Raad van State
voor advies, dus die kan ook nog tot die conclusie komen.

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***