gecertificeerde camera's

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Dec 4 17:06:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:

 > Dat zijn toch twee heel verschillende zaken?

Nou ja, het zijn verschillende voorbeelden waarbij je tegen hetzelfde
basale probleem oploopt, dat men wel "client side security" noemt. Waar
het op neerkomt is dat je erop vertrouwt dat iemand niet met de
apparatuur knutselt die hij zelf in handen heeft. Dat is onmogelijk 100%
te voorkomen.

Je kunt wel een heel systeem bedenken met certificeringen van apparatuur
enzo, maar buiten dat dat een enorm kostbare zaak wordt en je er
waarschijnlijk een behoorlijk vergaande wet voor moet aannemen schiet je
er niet zoveel mee op. Tenslotte kun je ook met een gecertificeerde
camera gedokterde plaatjes maken, als je maar wat moeite doet.

[...]

 > een verklaring van een deskundige dat het best mogelijk is dat een
 > GSM-mast die kilometers verderop stond het gesprek had opgepikt.

Volgens mij hebben GSM/GPRS/UMTS/...-toestellen 2 a 3 km zendbereik, dus
de gemiddelde afstand tussen zenders van dezelfde provider zal een
kilometer of 2 zijn. Met die nauwkeurigheid kan de politie wel wat denk
ik, al zal het ook weleens niet kloppen (radiosignalen doen soms gekke
dingen) waardoor het als bewijs in een moordzaak weer niet zo bruikbaar is.

M.a.w., bewijs voor een moord is een hele andere standaard dan een
waarschuwing aan de politie dat er in een bepaalde buurt iemand op
straat in elkaar wordt geslagen. Voor het eerste is dit idee niet echt
geschikt, voor het tweede wel.

Mark