gecertificeerde camera's

Wed Dec 4 15:19:50 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:14 04-12-2002, Mark Koek wrote:

>Volgens mij zou het technisch zeer moeilijk zoniet onmogelijk zijn om
>die gegevens op een betrouwbare manier aan een plaatje toe te voegen.
>Zie alls mislukte pogingen van de entertainment-industrie om dit met
>geluidsopnamen te doen.

Dat zijn toch twee heel verschillende zaken?

>Plaats alleen bij benadering, en welk toestel het is lijkt me best te
>'faken'. Maar ook al kon dat niet, punt is dat je nooit weet of het
>plaatje echt is. Iedereen kan wel een gefabriceerd plaatje opsturen.

Enkele jaren geleden is een vermogensbeheerder veroordeeld
wegens moord op een cliente.
Een van de bewijzen was een GSM-gesprek. Het was door een
bepaalde mast opgepikt, en op basis van de locatie van die
mast werd geconcludeerd dat het alibi van verdachte vals
moest zijn.

Inmiddels wordt of is de zaak heropend. Daar spelen ook andere
zaken een rol bij - onder andere het moordwapen - maar ook een
verklaring van een deskundige dat het best mogelijk is dat een
GSM-mast die kilometers verderop stond het gesprek had opgepikt.
Als dat waar is, zijn verkeersgegevens van GSM-gesprekken voor
Bart's doel niet nauwkeurig genoeg.

Het ligt voor de hand dat we in de toekomst beschikken over
een handheld die zowel telefoon-, camera-, als GPS-functies
bevat. En GPS lijkt me in dit geval voldoende nauwkeurig.

Aan het faken valt misschien ook wel iets te doen. Wellicht
zou je een soort checksum kunnen uitvoeren op tijd plus
locatie plus SIM-kaartnummer oid.

Erik vdMb