gecertificeerde camera's

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Wed Dec 4 15:31:19 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

> Ik heb er eerder over geschreven op deze lijst, maar niemand
> reageerde, ik begrijp het niet. Dit is toch belangrijk?
> Vergeet ik iets, ben ik niet goed op de hoogte of is veiligheid
> niet belangrijk?

Heu - ik vind het een goed idee. Zo goed? ;-P

Afgezien van de technische bedenkingen die Mark Koek o.a. noemt, lijkt
het me wel een van de mogelijkheden die de politie zou kunnen inzetten
om effectiever te worden. Het verkiezingsmanifest noemt al dat aangifte
doen via internet mogelijk moet worden, daar zou dit prima binnen
passen.

Als single item denk ik dat dit te "klein" is om als D66 de publiciteit
mee te zoeken, maar ik kan me goed voorstellen dat het zou worden
opgenomen in een D66-"aanvalsplan" Veiligheid op Straat. Mijn insteek
voor een typische D66-aanpak zou zijn dat we niet alleen inzetten op
meer politie en andere staatsmacht zoals de conservatieve partijen (want
daarmee valt het probleem niet op te lossen omdat je niet snel genoeg
voldoende agenten kunt opleiden, en NL onherroepelijk een politiestaat
moet worden als "meer politie" de enige oplossing is voor
criminaliteit), maar juist mensen stimuleren tot het zelf nemen van
verantwoordelijkheid voor wat er om hen heen op straat gebeurt. Jouw
punt past daar natuurlijk heel goed in. Op TV zag ik laatst een item
over een experiment van de politie Utrecht (meen ik) waarbij getuigen
die iets zien gebeuren gevraagd wordt om een vluchtende verdachte te
volgen en ondertussen de politie via de gsm op de hoogte te houden tot
deze gearriveerd is. Past er ook in.

Verder zou van zo'n D66-plan natuurlijk ook moeten deel uitmaken dat we
ons willen concentreren op echte oplossingen voor echte problemen. Dus
ook geen spierballengedoe over bolletjesslikkers en coffeeshops, maar,
zoals ik hier eerder al bepleitte (formele) legalisering van cannabis
(i.e. bestendiging van de staus quo) en medische verstrekking van
harddrugs om drugsgebruikers uit de criminaliteit te houden en
criminelen het brood uit de mond te stoten.

Vanaf 1 januari a.s. gaat de Rijksdienst voor het Wegverkeer een
centraal bestand bijhouden waarin alle gestolen fietsen komen te staan.
Vrijwel alle nieuwe fietsen worden tegenwoordig uitgerust met een chip
zodat agenten met een scanner heel simpel fietsen op straat zouden
kunnen checken. Onbegrijpelijk vind ik dan dat politie en OM daar geen
capaciteit voor willen inzetten (die is waarschijnlijk nodig om
bolletjesslikkers te vangen of om junks op te jagen). Typisch geval van
penny wise, pound foolish - hoort dus ook in het plan.

Ik vind zo'n plan wel een campagne-idee. Ik mail het door.

Groet,

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***