Postbank-Privacy

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Thu Aug 29 22:29:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Date sent:              Thu, 29 Aug 2002 10:09:45 +0200
To:                     D66 at NIC.SURFNET.NL
From:                   caderius <caderius at euronet.nl>
Subject:                Postbank-Privacy

> Beste mensen, Af en tou meld ik mij aan bij dit forum als er weer iets
> speelt, waarvan ik denk dat er op politiek niveau iets gedaan zou
> moeten worden.

[knip]

> [...]
> een 10-tal banken, Lease-maatschappijen en Verzekeraars.
> het lijkt mij (en de Consumentenbond) volstrekt tegen de geest van de
> wet op de privacy in te druisen, dat men gedwongen wordt een formulier
> in te vullen en op te sturen om zijn gegevens te beschermen. Omgekeerd
> zou wel correct geweest zijn: een formulier waarbij men aangeeft GEEN
> bezwaar te hebben tegen dergelijk gebruik van gegevens door (enkele en
> dan liefst met name genoemde derden)
>
> Wat kunnen wij als burgers en als politieke partij tegen deze handelwijze

Om een politiek antwoord te geven: 'stem met je voeten' en laat de Postbank weten
waarom je weggaat.

De politiek (2e kamer en regering) zal hier voorlopig niets aan doen en de
Registratiekamer (pardon: College Bescherming Persoonsgegevens op
http://www.cbpweb.nl/ ) en Consumentenbond maken geen vuist.

Als er maar genoeg klanten weggaan EN de Postbank informeren waarom ze weggaan
zullen ze zich nog wel een keer bedenken.

Groet,

Cees Binkhorst