Postbank-Privacy

caderius caderius at EURONET.NL
Thu Aug 29 10:09:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,
Af en tou meld ik mij aan bij dit forum als er weer iets speelt, waarvan ik
denk
dat er op politiek niveau iets gedaan zou moeten worden.
(Meestal meld ik mij kort daarna weer af omdat de veelheid van berichten
door mij niet verwerkt kan worden en/of omdat de onderwerpen mij niet raken
of de discussietoon mij niet aanstaat)

Hopelijk raakt dit jullie wel, irriteer ik niemand en zijn er mensen die
met me eens zijn
dat er iets gedaan moet worden of zelfs suggesties hebben wat dan wel of -
nog beter - zelfs stappen gaan ondernemen.

Als u een rekening hebt bij de Postbank, zult u waarschijnlijk onlangs een
brief
hebben ontvangen, gedateerd september 2002, waarin verwezen wordt naar de
inwerkingtreding
van de "Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen".
(Waarschijnlijk uitvloeisel van de wet  op de privacy)
In de brief van de Postbank wordt de klanten van de Postbank de
mogelijkheid geboden
een formulier in te vullen, waarbij men kan aangeven dat men bezwaar heeft
tegen het
gebruik van klantgegevens door andere bedrijven van de ING-groep.
Op dit moment (!) een 10-tal banken, Lease-maatschappijen en Verzekeraars.

het lijkt mij (en de Consumentenbond) volstrekt tegen de geest van de wet
op de privacy in te druisen,
dat men gedwongen wordt een formulier in te vullen en op te sturen om zijn
gegevens te beschermen.
Omgekeerd zou wel correct geweest zijn: een formulier waarbij men aangeeft
GEEN bezwaar te hebben
tegen dergelijk gebruik van gegevens door (enkele en dan liefst met name
genoemde derden)

Wat kunnen wij als burgers en als politieke partij tegen deze handelwijze
van de Postbank doen?

Met vriendelijke groet

Drs René CADERIUS VAN VEEN

caderius at euronet.nl                     Tel:       +31 - 597 - 561203
"De Boschplaatse"                               Fax:    +31 - 597 - 562500
Oosteinde 46                            GSM:    +31 - 6.50.51.54.31
NL - 9697 XH Blijham                    www.boschplaatse.nl