Politisering rechtspraak Van der Graaf?

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Sat Aug 24 18:05:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Fritz van Rikxoort" <fritz at rikxoort.demon.nl>

>Bij strafrecht gaat het inderdaad altijd waarheidsvinding en vergelding
>(=straf).Moet ik datr je bevestigen. Dat weet je zelf asl geschoolde burger
>toch al sinds de lagere school, sorry, basisschool. Van Mierlo zou
>uitleggen, vergelding (van misdrijven en nisdaden) is welbegrepen
>eigenbelang. Zonder vergelding heerst de anarchie (de macht van de
>sterkste,
>de wet van de jungle).

Natuurlijk Fritz, maar die vergelding door gevangenisstraf is m.i. niet meer
nodig als iemand zich door een hongerstaking van het leven berooft. Nu lijkt
het erop dat Volkert in leven moet worden gehouden met het doel zijn
veroordeling aan te horen en zijn straf uit te zitten. Waarschijnlijk om het
Nederlandse volk in een live-tv-uitzending de kans te geven Volkert
vernedert te zien worden. Om de maatschappelijke woede te kunnen
'compenseren'. Dat is niet mijn soort rechtstaat.

Of vind je dat Volkert er door een hongersdood gewoon 'te gemakkelijk vanaf
komt'? En kan dat, als we dat toestaan, in de toekomst volgens jou leiden
tot nog meer soortgelijke moorden? Ik denk eerder dat de samenleving blij
mag zijn met het anoniem verdwijnen van Volkert. Net als Moussaoui zie ik
Volkert liever niet live op tv in een beklaagdenbankje een ideologische
verklaring afleggen. Je hebt altijd gekken die zich met dergelijke personen
gaan identificeren en zich er wellicht door laten inspireren soortelijke
acties te ondernemen. Of gekken die nog kwader worden op 'de linkse
politiek' dat personen als Rosenmuller, Melkert en De Graaf grote kans lopen
ook vermoord te worden.

Dat betreur ik dan ten zeerste.

Groeten,
Mark