Politisering rechtspraak Van der Graaf?

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Aug 24 14:35:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

Ik waardeer het dat je me in normale tijden zet onder de groep  "Mensen die
ik als uiterst intelligent en nuchter ken een of meer grondrechten van de
moordenaar/verdachte isoleren van alle andere belangen en aspecten en die
eenzijdig willen verdedigen ongeacht de consequenties voor die andere
belangen en aspecten. En dat doen en door nuchtere argumenten af te doen met
speculaties over klimaten, (valse) emoties enzovoort vind ik eerlijk gezegd
beneden peil. Zo kun je elk argument afdoen zonder er serieus op in te gaan
en zet je andere debattanten neer als niet-rationeel (want emotioneel en/of
bevooroordeeld). En alsof ratio zonder emotie bestaat".

Die uitspraak stelt mij voor de vraag of:

1.    Ik inderdaad een grondrecht isoleer uit een globale afweging;
en
2.    Er inderdaad sprake is van een klimaat, valse emoties...

Laat is stellen dat de combinatie van beide stellingen voor mij essentieel
is. Het op zich beperken van de grondrechten van de verdachten kan reeel
zijn gelet op het gebeurde. Maar als dat in combinatie is of een symptoom is
met een klimaat is waar men het met de rechtstaat niet zo nauw neemt dan
vindt ik de behandeling van Volkert symptomatisch. Ik zal dan de stelling
verdedigen dat de LPF politici stelselmatig (boedoeld of onbedoeld) een
klimaat scheppen waarin de rechtstaat wordt geschonden of aan de rechtstaat
wordt getwijfeld. Sinds het begin van deze discussie hebben we ook nog
Nawijn die allochtonen met een Nederlands paspoort uit wil zetten na een
misdrijf en die het recht op asiel op individuele feitelijk af wil schaffen.
Zie verder de eerdere reeks gebeurtenissen. Het kan ook erger, ik vermoed
dat een groot deel van het electoraat het niet zo nauw neemt met de grondwet
voorzover het de rechten van anderen aangaat.

Laat ik vooropstellen dat ik geen sympathie heb voor de persoon Volkert of
de daad van Volkert. Als ik een Vereniging Vrienden van Volkert zou
oprichten is dat alleen om hem als symbool te nemen voor een breder klimaat.
Ik neem alleen de behandeling van Volkert als symptoom voor een klimaat en
voor inderdaad een complex van valse emoties.

Laat ik het plat stellen dat de emotie die de moord op Fortuyn heeft
opgeroepen (begravenis, bloemen, "hij sprak onze taal" of "hij begreep het
volk") vooral in de categorie mythes vallen. Dat zijn dan voor een groot
deel valse emoties. Ze gaan niet veel verder gaan dan die van Duitsers die
zich achter Hitler geschaard hadden zonder Mein Kampf hadden, omdat hitler
het ook allemaal zo mooi zei. Of de Amerikanen die dachten dat er geen
verschil tussen Bush en Gore is. Ik huil niet mee in de politieke
oppervlakkigheid  Net zo min als de meeste LPF stemmers geen idee hadden
welke consequenties hun stem zou hebben. Ik vind het prima maar een aspect
van burgerlijke verantwoordelijkheid is de consequenties dragen voor je
keuzes. Ik kan ook zeer nijdig worden op mensen die nu al spijt hebben voor
hun LPF of CDA stem. Dat hadden ze zich beter voor 15 mei kunnen bedenken en
dat hadden ze zich kunnen bedenken. Ik wil dit nog wel in nuchterder taal en
intelligenter opschrijven maar daar komt nog wel een moment voor.

Ook voor Volkert geldt dat zijn daad consequenties heeft. Die consequentie
is een zeer lange gevangenstraf en daarna de vrijwel onmogelijkheid om
anoniem in de samenleving te kunnen staan. Daarnaast ook het vermoeden dat
hij onder druk zou worden gezet tot een bekentenis. maar de consequentie
hoeft nog niet te zijn dat we gelegenheidsregels gaan opstellen, enkel
ingegeven door een klimaat, want ik heb nog geen argument gehoord dat
zelfmoordgevaar, recidive of vlucht aan de orde is voor een cameratoezicht.
Het afwijkende regime is enkel bedoeld om een bekentenis afdwingen en
Volkert heeft een recht op zwijgen.
Het is ook maar de vraag of het publiek een bekentenis wil (protestantse
logica van erkennis van schuld en boete) of simpelweg een veroordeling. Van
Mierlo pleit ook voor veroordeling niet voor erkenning van schuld.

Ik ga niet zover om te stellen dat:

"Had hij zo graag zelf nu dood gewild en wilde hij het recht daartoe
onbeperkt uitoefenen, dan had hij zich dat eerder moeten bedenken en niet
eerst iemand moeten vermoorden. Zijn rechten staan nu tegenover zijn
plichten als op heterdaad betrapte, gevolgde en gearresteerde moordenaar en
daarmee verdachte van strafbare feiten".(Fritz)

Dat is een stelling ook ondanks ingenomen door Arendo Joustra (Hoofdred.
Elsevier). Ik wil de stelling blijven aanhouden dat degenen die voor een
meer dan reglementair strenge behandeling voor Volkert evenzeer uit emotie
denken als degenen die juist voor een reglementaire behandeling staan. Ik
wil vooralsnog op het standpunt staan dat ik simpleweg verontrust ben over
het klimaat dat in Nederland is ontstaan, en dat we ons onvoldoende
realiseren welke verworvenheden en kansen we kwijtraken door een klimaat van
bekrompenheid, grenzen dicht, streng straffen en stop het gedogen we zullen
verliezen. Mijn stelling ius ook door emotie ingegeven. maar dan is ook de
conclusie gerechtvaardigd dat de behandeling van Volkert reglementair
correct moet zijn om juist geen ruimte te geven aan een emotionele
beoordeling die alleen maar kan leiden tot verdeeldheid en politisering van
het proces.

Ik heb nog even tijd om dit helder op een rij te zetten maar daar werk ik
aan.

Michiel Scheffer