Zelfbeschikking: jezelf doodhongeren?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Aug 7 17:53:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

gerard kupfer wrote:

> 3. Ik betwijfel ook of wij als politiek bemoeienden volgens de door Henk
> Elegeert aangehaalde trias politica, waar ik een uiterst consequent
> voorstander van wil zijn

Het is wat lastig te beoordelen of de bemoeienis door de politiek ook
invloed heeft op het proces.

Echter, als het de politiek wat waard is, die trias politica, dan kan de
politiek niet anders dan er voor waken (te vroeg) in het proces te
stappen van het be-/oordelen. Wat wel kan worden beoordeeld en ook moet
m.i. is of het trias politica ongestoord kan functioneren, maar ook daar
dient de politiek haar verantwoordelijkheid te nemen (terughoudend te
zijn) en eventueel - waar mogelijk - te wachten tot na een/het proces.

Behalve daar waar aan rechten van verdachte wordt getornd, immers het
dient wel volgens de wetten/regels en internationale gemaakte afspraken
te verlopen.

In een dergelijk geval dient die (de wetgevende en/of uitvoerende)
gecorrigeerd te worden.
En zie, ik begeef me al(weer) op gevaarlijk (trias politica) terrein.

> -juist met het oog op zelfbeschikking (en dan
> bedoeld in de zin van 'vaktechnische' zelfbeschikking)-, hier ons zinvol
> laat staan nuttig over uitspreken.

De context waarbinnen de discussie zal worden gevoerd zal moeilijk te
wijzigen zijn, gezien de oorsprong ervan.

En als dat een technische discussie zou kunnen blijven zonder
toespelingen op of over de verdachte, de omstandigheden of anderszins
het proces zou kunnen beinvloeden. Edoch, ik heb niet de indruk dat
zulks eenieder wil lukken (hoe begrijpelijk soms ook) ....

Mij is een uitstel van de discussie het wel waard om daarmee het trias
politica gestalte te kunnen geven.

Henk Elegeert