Zelfbeschikking: jezelf doodhongeren?

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Sat Aug 3 17:32:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inmiddels heeft de Raad voor de Strafrechtpleging geoordeeld dat er geen
grond is voor het vermoeden dag vdG van zins zou zijn om zich (anders dan
door zich dood te hongeren dan natuurlijk) van het leven te beroven.

Maar Herman, ik ben het fundamenteel met je oneens. De detentie, het
voorarrest waarin Volkert van der G. zit is een vrijheidsberoving die dient
om het onderzoek naar de moord waarvan hij wordt verdacht uit te voeren,
dat, en niet meer dan dat. We hebben het hier over een verdachte, niet over
een veroordeelde. Die beroving van zijn recht te gaan en staan waar hij wil
geeft de staat nog niet het recht om hem ook al zijn meest fundamentele
rechten te ontnemen. En dat is waarom hij dan ook in hongerstaking is
gegaan. Zoals ook de RvS oordeelde zijn er nu juist geen redenen die een zo
grove inbreuk op de privacy van de verdachte rechtvaardigen. Dank zij de
gelegenheidswetgeving van Korthals hangen die camera's er nog.

Waarom zou hij niet uit het leven mogen stappen? Waarom zou hij zich bij
dwangvoeding moeten neerleggen?

Ik vind dat we ons niet in de luren moeten laten leggen door de grote
commotie die is ontstaan rondom deze zaak vanwege de identiteit van het
slachtoffer. Laten we eens proberen na te denken over wat ons standpunt zou
zijn wanneer het ging om een willekeurige moordverdachte. Een van de
allerbelangrijkste beginselen van de rechtstaat is de gelijkheid van een
ieder voor de wet. En de tot dusverre gevoerde algemene regel is dat we niet
tornen aan de beslissingsmacht van de mens over zijn eigen lichaam. Als dat
voor een ander geldt, geldt het dús ook voor van der G.

Martin Lentink