Zelfbeschikking: jezelf doodhongeren?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Aug 3 12:41:33 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste partijgenoten.

Voor een radioprogramma moet ik een standpunt innemen over de hongerstaking van Volkert van der Graaf. Het gaat om zijn hongerstaking en de eventuele dwangvoeding. Als liberaal vind ik dat ieder mens zelfbeschikking heeft. Dus als je voor euthanasie bent, moet je ook voor de zelfbeschikking van uithongering zijn. Of je nu moordenaar bent of niet. Toch zijn er kanttekeningen: het zichzelf uithongeren is een politiek dwangmiddel. Het beïnvloedt, in casu bij Volkert, de procesgang. Het belet een eventuele veroordeling en de daaruit voortkomende straf.

Eerlijk gezegd kom ik er niet uit. Daarom mijn vraag: hoe kijken jullie tegen de hongerstaking aan? Moet Volkert met dwangvoeding belet worden te sterven? Ondanks zijn wilsverklaring niet onder dwang (met sondes) gevoed te worden mocht hij in een coma tercht komen?
Beetje gruwelijk dilemma, maar wel actueel, vandaar.

Groet, Hein.