And now for something completely different

gerard kupfer gerard at KUPFER.DEMON.NL
Fri Aug 2 21:57:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onder (veel) meer zag ik staan van voornaam-genoot Gerard:
"Meer IT? Is zelfs in het mekka van de IT hier in Californie op een drama
uitgelopen (google search: california oracle state)."
Volkomen terechte observatie lijkt mij; de huidige toepassing van IT in het
ambtelijk-administratieve verkeer kan soms, (als je de uitvergrote blunders,
overbodigheden, GIGO's  ((garbage-in-garbage-out)), etc. alleen beschouwt)
zelfs bijna altijd, een dramatische indruk wekken. Toch denk ik dat evenals
in het utiliteiten verkeer bv. of belasting verkeer bv. alleen al om de
doelmatigheid de IT-logie niet meer weg te denken is.
Meer IT moet volgens mij wel; gepaard gaande met:
* Kritischer gebruikers attitude
* Gebruikers-vriendelijker on-line foutmeldingen en help functies; om maar
te zwijgen over de RTFM (Read-The-Fucking-Manual) houdingen van veel
help-desk personeel.
Dat is in mijn ogen pas echt beklagenswaardig arrogant; hoe zou een
IT-gebruiker in vredesnaam alle in-en-outs van de bijna altijd
overkilling-options der gebruikte programmatuur paraat kunnen hebben? Helaas
is het gebruikelijke antwoord (nog) steeds: "wij weten ook niet alles, maar
het kan opgezocht worden in het manual" ALLEEN IS DAT MEESTAL ONHELDER voor
de meerderheid der IT-gebruikers, want die hebben ieder hun eigen vak
jargon.

Bij verdwijnen van dit soort 'struikelblokken' kunnen m.i. de zegeningen
zoals voorstanders van meer IT-gebruik, waartoe ik ook behoor, zeker als het
het democratische proces (bv. snelle, doelmatige en betrouwbare sectorale
referenda) kan verwezenlijken, werkelijkheid worden.

Gerard Küpfer,
meelezer