And now for something completely different

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Aug 2 04:14:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha die Gerard,

Ik neem toch niet aan dat jij de VS als ultieme liberale samenleving ziet?
Jouw op mijn vorige mail gebaseerde opinie dat ik 'sociaal-democraat' dreig
te worden wekt wel die indruk... Maar ben maar niet bang, in dit
conservatief-christelijke land kan je alleen maar liberaler worden. :-)

Het verzekeringssysteem wat betreft gezondheidszorg is hier in de VS
inderdaad vreselijk kapitalistisch met alle uitwassen die daar bijhoren. Ik
noem dat niet liberaal, verre van dat. Verder was de bedoeling van mijn
vorige mail te laten zien dat het gemakkelijk is om te roepen dat alle
problemen en onvredegevoelens toe te schrijven zijn aan een slechte
organisatie van de overheid, maar iets lastiger is het om concrete
oplossingen aan te dragen. Als dat laatste een eitje was, hadden we in de
hele wereld een soepel lopende overheid. Helaas is het tegendeel in de hele
wereld het geval. Het stil blijven van Lenny en andere lijsters op deze
expliciete vraag interpreteer ik ook als een bevestiging in deze.

Waar ik me inderdaad zorgen om maak zijn de gevolgen van de nieuwe
conservatieve politiek in Nederland. Doet me erg aan de VS denken. Ik ben
dan ook minder hoopvol gestemd over de voorstellen in de zorg en de WAO dan
de D66 fractie. De garanties voor sociale en liberale implementatie zijn
m.i. flinterdun en ook voorzie ik dat met name het CDA weer lekker alle
verantwoordelijkheden gaat verspreiden in het Polderiaanse Nederlandse
middenveld. Maar wie weet heb ik het fout, en is er straks echt meer te
kiezen voor alle burgers in de zorg en de WAO. Ik help het je hopen, maar
voorlopig blijf ik sceptisch.

Je (vijfjaren?) Plan van Aanpak:

>1) SMART TARGETS (WAT WILLEN WE ZIJN; partij of beweging

Volgens mij zijn bijna alle leden het er ondertussen wel over eens dat D66
gewoon een partij die de vrijzinnig-democratische stroming in Nederland
vertegenwoordigd. Iedereen die het daar niet mee eens is moet gewoon zijn of
haar lidmaatschap opzeggen en aankloppen bij het pragmatische
ideologie-vrije Leefbaar Nederland of, voor de baantjesjagers, de LPF. ;-)
Kan iemand (Bert?) mij trouwens inlichten of LN inderdaad bij ieder
onderwerp zijn standpunt baseert op een opiniepeiling, zoals ze ooit
beloofden. Ben ook benieuwd of ze een uitslag van bijvoorbeeld 70% voor en
30% tegen nu vertalen in 2 voorstemmen of 1 voorstem en 1 tegenstem ;-)

>Over de
>target kan ik wel (cynisch) kort zijn: alle mensen met een aandelen
>rekening
>bij de ASN bank etc moeten op D66 stemmen (minimum target, anderen zijn
>meer
>dan welkom).

Dat lijkt me minder dan 1 zetel. Nee, ik ben er van overtuigd dat het
sociaal-liberalisme in Nederland zeker 25 zetels moet kunnen bemachtigen.

>Ik ben het in die zin volledig
>oneens met de "van Mierlo" aanpak, dat het alleen maar om personen gaat en
>niet om ideeen.

En daar steun ik jou weer volledig in. In de politiek moet het primair gaan
om de inhoud en niet om de poppetjes. En daar ben ik sinds mijn verblijf
alleen maar radicaler in geworden. In de Amerikaanse politiek zijn
argumenten totaal ondergeschikt aan steunbetuigingen (liefst in de vorm van
een zak geld) aan gekozen functionarissen. :-( Gelukkig dat de regelmatige
referenda hier nog wat goed maken.

>Als Els Borst jaren heeft
>volgehouden dat we kleine stappen moeten zetten maar niet de richting heeft
>bepaald - althans niet voor de buitenwacht waarneembaar -  wordt je vanzelf
>als partij onduidelijk. Een kiezer/burger heeft recht op meer. Al het
>andere
>vind ik al gauw te elitair/regentesk: vertrouwt U maar op ons dan komt het
>wel goed.

Hear! Hear!

>Neen: ga maar met je billen bloot en geef maar aan waar het in de
>toekomst naar toe moet: LEG HET SOCIAAL LIBERALISME UIT IN HAPKLARE BROKKEN
>( EN DAT IS VOLSTREKT  IETS ANDERS DAN EEN BRUGFUNCTIE TUSSEN SOCIAAL EN
>LIBERAAL! ).

Het wordt steeds rumoerig in het lagerhuis. Hear! Hear! Hear!

>De tijd is meer dan rijp om progressief liberalisme op de kaart te zetten,
>maar laten we het dan ook vooral eerst eens voor onszelf op papier zetten
>(en dan realiseer ik me dat er al vele tientalle stukken in die richting
>zijn geschreven, maar die hebben nooit een formele status in de partij
>gekregen).

Dat op papier zetten is m.i. al in voldoende mate en helder genoeg gedaan.
En het interesseert me geen donder als die stukken niet altijd een formele
status hebben in de partij. Verder is het de fractie die verantwoordelijk is
voor het herkenbaar maken van die unieke sociaal-liberale visie. Door
consistent en helder politiek bedrijven waarbij de uitgangspunten continue
naar voren worden gebracht. Tijdens Paars is dat blijkbaar onmogelijk
gebleken vanwege de regeringsverantwoordelijkheid, alhoewel er volgens mij
ook kansen zijn blijven liggen, maar goed de beste stuurlui staan altijd aan
wal...
In ieder geval zijn nu alle belemeringen weg. En het 'spijkeren' van het
pamflet aan de deur van de ridderzaal vond ik al een hoopgevend begin.

>Ik zou hier wel eens willen nadenken over het politieke primaat van de
>fractie bijvoorbeeld. Dat is allemaal erg ad-hoc m.i.
>Ik zie wel iets in een versterkt wetenschappelijk bureau (vergelijkbaar met
>de ideeen van het HB waarschijnlijk) en een gedragscode voor kamerfractie.
>De gedragscode gaat daarbij over communicatie met name. Je zit daar immers
>namens een partij. Dualisme tussen partij en fractie is wat mij betreft wel
>een stapje te ver!

Inderdaad. Maar helaas denken de meeste TK-leden nog steeds dat ze door het
volk gekozen zijn. Toch toevallig dan, dat het D66-stemmende Nederlandse
volk ook dit keer weer exact de voorkeurslijst van de leden van de partij
volgde. ;-)

>maar wat de mensen in de wijken moeten gaan doen,
>daarover blijken we het dan niet eens, omdat we niet eens weten of we -
>staande achter een marktkraam- lid zijn van een partij of van een beweging.
>Ik vind het iedere keer weer verfrissend om te ontdekken wat mijn collega
>partijleden aan verwachtingen hebben, die volstrekt anders kunnen zijn dan
>die van mij.

Ook hierin moet ik je gelijk geven. Met name in de lokale politiek heb ik
diezelfde ervaring. Als je aan 10 D66'ers vraagt wat het bestaansrecht is
van D66, heb je kans dat je 10 verschillende antwoorden krijgt. En dat is
inderdaad funest voor de herkenbaarheid van de beweging, oh sorry, partij.

Groeten,
Mark, die Moskou inderdaad wel eens zou willen bezoeken...

http://messenger.msn.com