Ketchup & Mayonaise (spot online !)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue Apr 30 13:12:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Wat zou de waarschijnlijke bedoeling zijn van de makers van het spotje,
naar jouw idee? Ik ben er maar naar gaan gissen. Je stelt dat je hoopt
dat ik ongelijk hebt. Wat hoop je dan dat de bedoeling van de makers
was? Behalve dan het platte doel: stem D66. Nee, welk beeld, welk image,
welk gevoel, welke gedachte zouden de makers van het spotje aan de
kijkers willen overbrengen? Zouden de makers het beeld hebben willen
overbrengen dat D66 eerlijk en betrouwbaar is? Of hebben de makers de
kijkers willen aanspreken op hun individuele verantwoordelijkheid?

En een plat vlak is geen gekromde ruimte. Als ik iets modelmatig
voorstel met behulp van een plat vlak, dan stel ik geen gekromde ruimte
voor. En gedragswetenschappen zijn geen exacte wetenschap, zoals
wiskunde, of theoretische fysica. Als een gedragswetenschapper met
'gegevens' stoeit om een verband te vinden en gaat schatten met
kleinste-kwadraten of een net iets geavanceerdere methode, dan is ie met
een r-kwadraat tussen de zestig en tachtig procent al dik tevreden. Mijn
2D plaatje classificeert 10 politieke partijen. In hoofdstuk 4 van je
proefschrift classificeer je M0 tot M10 sterren en vindt eveneens forse
afwijkingen tussen de gemeten spectra en de 'werkelijke' waarde van je
theoretische model. Misschien is mijn wetenschappelijke waarde van de
classificatie van de tien politieke partijen in een 2D plaatje minstens
zo sterk als de classificatie van M-sterren in jouw proefschrift.

Ooit studeerde ik een paar jaar natuurkunde in de Delft. In de pauze van
een college wetenschapsfilosofie bediscussieerde ik met onder andere Era
Mulder de wetenschappelijke kwaliteit van verschillende wetenschappen op
de puntenschaal van 1 tot en met 10. Wiskunde kreeg van ons een 8,
Natuurkunde een 7 en Sociologie op diezelfde schaal van 1 tot en met 10
minus oneindig.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33