Buitenhof

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Mon Apr 29 01:57:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven schreef:

> Ik baseer me uitsluitend op wat er in de media over
> verschenen is en die presenteerden het als een
> anti-Israël motie met veel voorgestelde
> sancties tegen Israël.

De kritiek op Israël was, binnen de Nederlandse contekst, ongetwijfeld
het meest nieuwswaardige deel ervan, maar dat eenzijdige beeld klopt dus
niet. Zo wordt in de zin die gaat over een wapenembargo gesproken over
beide partijen, niet alleen over Israël.

Maar afgezien daarvan: me dunkt dat wat betreft sancties de Palestijnse
Autoriteit en het Palestijnse volk hun deel wel al van Israël hebben
gekregen (en dan heb ik het dus niet over de strijd tegen terroristen of
zelfs maar over de mensenrechtenschendingen waarmee die gepaard is
gegaan, maar over het doelgericht vernietigen van de Palestijnse
economie, infrastructuur en overheid).

Als sociaal-liberaal lijkt het me trouwens voor de hand liggend dat de
machtigste en best georganiseerde partij in een conflict ook de grootste
verantwoordelijkheid draagt om vredesinitiatieven te nemen (koppelen van
vrijheid aan verantwoordelijkheid). In dit geval is dat Israël, maar dat
houdt zich duidelijk niet aan dit principe. Aangezien het westen nog
nooit geprobeerd heeft Israël met een duidelijk politiek gebaar onder
druk te zetten (vrijblijvende oproepen tellen niet mee) is het misschien
tijd om die weg eens een tijdje te bewandelen. Vandaar dat ik die
zogenaamde sancties (in feite gewoon uitvoering van bestaande regels)
wel steun.

/Herman