Buitenhof

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Apr 29 04:47:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De kritiek op Israël was, binnen de Nederlandse contekst, ongetwijfeld
> het meest nieuwswaardige deel ervan, maar dat eenzijdige beeld klopt dus
> niet. Zo wordt in de zin die gaat over een wapenembargo gesproken over
> beide partijen, niet alleen over Israël.
>
> Maar afgezien daarvan: me dunkt dat wat betreft sancties de Palestijnse
> Autoriteit en het Palestijnse volk hun deel wel al van Israël hebben
> gekregen (en dan heb ik het dus niet over de strijd tegen terroristen of
> zelfs maar over de mensenrechtenschendingen waarmee die gepaard is
> [...]

Het gaat wat mij betreft nog niet ver genoeg.

Niets staat een ingrijpen door de Internationale gemeenschap (nog) in de
weg.
Aan alle voorwaarden voor een dergelijk ingrijpen wordt allang voldaan.
Het ontbreekt slechts nog aan moed en daadkracht om een einde te maken
aan de - reeds te lang bestaande - impasse.

De vrijheid die beiden partijen zich veroorloven om niet tot een
oplossing te komen kan niet (meer) worden geaccepteerd. Zeker niet als
beiden zich tot middelen wenden die elke menselijkheid tart.

De Internationale gemeenschap heeft lang genoeg toegekeken naar de
strijdende partijen en hen voldoende mogelijkheden geboden om zelf uit
de impasse te komen.
Als, zoals nu blijkt beiden daartoe niet (meer) instaat zijn om tot een
(redelijke) oplossing te komen kan de Internationale gemeenschap niet
achterover gaan leunen en de zaak hier op haar beloop laten.

En ik ben het met je eens Herman, op Israel rust hier terdege een eigen
verantwoordelijkheid.

Henk Elegeert