Stemmen: een radicaal ander perspectief

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Apr 26 20:02:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

  > Als jouw systeemwijziging slechts een extra 'laag' in het kiezen van
volksvertegenwoordigers inhoudt, dan ben ik het er absoluut niet mee
eens. Het getuigt van zelfs meer wantrouwen in de burger dan het huidige
Nederlandse systeem.

Ik zie niet zo'n groot verschil hoor. Gekozen (controlerende)
functionarissen zijn in feite full-time betaalde SAYS-werkers. Het
wegknippen van al die mensen tussen burger en bestuur is wel een heel
ernstige aderlating voor de democratische infrastructuur.

  > Het systeem als vervanging voor de huidige volksvertegenwoordiging,
is echter wel een interessante gedachte. Dat geeft de burger vele malen
meer invloed dan de huidige 100% vertegenwoordigende democratie.

In dat geval moeten we wel iets verzinnen om betaalde politici
(full-time of part-time) een plek in het systeem te geven. Met gratis
vrijwilligerswerk komen we er echt niet. Een leuke gelegenheid voor
creatieve ideeen :-)

  > Het geeft de burger per onderwerp de mogelijkheid om zelf te bepalen
in hoeverre men zich met de politieke besluitvorming wil bemoeien. De
burger kan zijn besluitvormingsmandaat delegeren aan zijn/haar meest
gewenst 'SAYS', maar men kan er ook voor kiezen zelf een stem uit te
brengen. De flexibiliteit spreekt me zeer aan. Vind je een onderwerp
interessant genoeg om je er zelf een mening over te vormen, dan heb je
ook de mogelijkheid direct je stem erover uit te brengen. Voor
besluitvorming waarvoor je niet de tijd of interesse hebt om je erin te
verdiepen, delegeer je je stem aan een 'SAYS', bijvoorbeeld een andere
persoon, politieke partij of NGO.

  > Voordeel ten opzichte van het Zwitserse model is, dat je als individu
ook rechtstreeks mag meestemmen over voorstellen die voor jou
persoonlijk van groot belang zijn, maar die niet voldoende interesse bij
de rest van de samenleving opwekken om voldoende handtekeningen voor een
referendum verzameld te krijgen. Het benadert te ultieme democratie!

Dat is precies het ideaal. Maar het --indien gewenst-- per onderwerp
kunnen bepalen wat je precies wilt, terwijl het systeem toch simpel
blijft, en niet tijdrovend als je dat niet wilt, dat is de uitdaging.

Bart Meerdink