Stemmen: een radicaal ander perspectief

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Apr 26 18:42:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Als jouw systeemwijziging slechts een extra 'laag' in het kiezen van
volksvertegenwoordigers inhoudt, dan ben ik het er absoluut niet mee eens.
Het getuigt van zelfs meer wantrouwen in de burger dan het huidige
Nederlandse systeem.

Het systeem als vervanging voor de huidige volksvertegenwoordiging, is
echter wel een interessante gedachte. Dat geeft de burger vele malen meer
invloed dan de huidige 100% vertegenwoordigende democratie. Het geeft de
burger per onderwerp de mogelijkheid om zelf te bepalen in hoeverre men zich
met de politieke besluitvorming wil bemoeien. De burger kan zijn
besluitvormingsmandaat delegeren aan zijn/haar meest gewenst 'SAYS', maar
men kan er ook voor kiezen zelf een stem uit te brengen. De flexibiliteit
spreekt me zeer aan. Vind je een onderwerp interessant genoeg om je er zelf
een mening over te vormen, dan heb je ook de mogelijkheid direct je stem
erover uit te brengen. Voor besluitvorming waarvoor je niet de tijd of
interesse hebt om je erin te verdiepen, delegeer je je stem aan een 'SAYS',
bijvoorbeeld een andere persoon, politieke partij of NGO.

Voordeel ten opzichte van het Zwitserse model is, dat je als individu ook
rechtstreeks mag meestemmen over voorstellen die voor jou persoonlijk van
groot belang zijn, maar die niet voldoende interesse bij de rest van de
samenleving opwekken om voldoende handtekeningen voor een referendum
verzameld te krijgen.

Het benadert te ultieme democratie!

Groeten,
Mark