Burgerzelfbestuur: De nieuwe overheid!

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Fri Apr 26 09:27:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl> said:
>Maar evolutie is trial and error, heel erg inefficient
>dus, en ik denk niet dat we daar graag op wachten. Experimenten moeten
>slim doordacht opgezet worden, op basis van de beste inzichten, en
>moeten als resultaat herbruikbare kennis opleveren over wat werkt en wat
>niet werkt. Helaas, dat zal voorlopig nog wel even te veel gevraagd zijn.

Ik niet niet dat dat niveau van sturing nodig is. Als je Petzinger leest, is
de rode draad toch vooral opleiden: er staan cases bij waar de hele werkvloer
naar een cursus vergadertechnieken, groepscommunicatie, en dergelijke wordt
gestuurd. Gemotiveerde mensen die onder woorden kunnen brengen wat ze denken
in een 'no-nonsense' omgeving, die kunnen wonderen verrichten. Daar hoef je
maar heel weinig aan te sturen.

Maar da's een moeizaam proces, wat alleen werkt als iedereen (dat gaat nooit
lukken, maar het "overgrote deel" moet haalbaar zijn) verantwoordelijkheid en
invloed voelt. Daarom het 'bottom-up' model, waar misschien al een straat als
'openbaar lichaam' de verantwoordelijkheid krijgt voor de eigen inrichting (en
afvaardigingen stuurt naar de wijk, etcetera). Als mensen over hun eigen
voortuin mee moeten beslissen, krijg je ze vaak erg makkelijk achter de TV
vandaan :-)

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B