Burgerzelfbestuur: De nieuwe overheid!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Apr 26 01:10:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot wrote:

> [...]
1-576750744). Zie
 > ook http://www.chaordic.org
 > "The New Pioneers", Thomas Petzinger, Jr. (Simon&Schuster, ISBN
 > 0-684-84636-5). Zie ook http://www.petzinger.com/PublishedBooks.shtml

 > Achtergronden, etcetera:
 > Santa Fe Institute, http://www.santafe.edu/
 > "Chaos", James Gleick (Vintage, 0-7493-86086-1)
 > "Complexity", Mitchell Waldrop (Penguin, ISBN 0-14-017968-2)
 > "At Home in the Universe", Stuart Kaufman (Penguin, ISBN 0-14-017414-1)
 > en ook "A Pattern Language", Christopher Alexander (Oxford, ISBN
0-195-01919-9)

 > Sorry voor al de referenties, maar je vroeg om concrete voorbeelden
:-). Met
 > name "The New Pioneers" is dan interessant, het is een hele waslijst
 > case-studies van zelf-organiserende organisaties. Vooral het
bedrijfsleven,
 > maar ik zie niet in waarom hetzelfde principe niet in een bredere
context zou
 > kunnen werken. Een aantal hoofdstukken staat on-line.

Mijn dank, daar heb ik wel weer even werk aan...

op 36000 verschillende plaatsen met vallen en opstaan het wiel
uitgevonden moet worden?

 > Daar hoef je in de tijd dat iedereen via het Internet kan
communiceren, niet bang voor te zijn. Hooguit 36 keer, en da's een mooi
aantal om te kijken wat het beste werkt. Er zijn namelijk twee
mogelijkheden om tot een oplossing te komen: heel veel ambtenaren in Den
Haag betalen om erover te vergaderen, of een evolutionair model erop los
laten.

Interessant idee, zo'n evolutionair model. Maar ik zou het wel graag
heel wat concreter zien. Een plan van aanpak dus. Bij voorkeur op basis
van de een of meer relevante succes-story's. Anders blijft het toch een
beetje luchtfietsen waar iedereen sceptisch tegenaan kijkt.

Ik geloof zeker dat iedereen iets waardevols bij te dragen heeft aan het
openbaar bestuur. Maar evolutie is trial and error, heel erg inefficient
dus, en ik denk niet dat we daar graag op wachten. Experimenten moeten
slim doordacht opgezet worden, op basis van de beste inzichten, en
moeten als resultaat herbruikbare kennis opleveren over wat werkt en wat
niet werkt. Helaas, dat zal voorlopig nog wel even te veel gevraagd zijn.