FW: Burgerzelfbestuur. Was RE: OZB

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Thu Apr 25 19:26:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat jij het was die vroeg om een
bottom-up self-organization. 'Zelfbestuur' is in hoge mate een
Amerikaans concept voor hun binnenlands bestuur. Daar staat het individu
boven aan de hierarchie en niet de federale overheid.

Verder stelde ik alleen een concept voor: zet de piramide eens op zijn
kop. Ik liet de perversie van de huidige situatie zien. Jij ziet
onmiddellijk beren op de weg: risico's bij ondoordacht invoeren. Je
slaat de spijker op de kop met het benoemen van de grootste risico's.
Als je die kunt benoemen, kun je ook eenvoudig de maatregelen benoemen
om een en ander in te kaderen. Daarmee voorkom je dat het concept
doorslaat van het ene naar het andere uiterste.

Je kritische reactie vat ik op als steun voor het concept - in de zin
van het voeren van een goed inhoudelijk debat erover. De vraag is hoe
kom je van de huidige situatie met zijn problematische beperkingen naar
een gewenste toekomstige situatie. Welnu, zet je kritische vragen eens
om in wensen, verwachtingen of voorwaarden die jij aan de nieuwe
situatie stelt wil je er echt voor gaan.

1.      Stemmen met de voeten, nou en? Ga wonen waar je je thuis voelt.
2.      Amerika.
3.      Gemeenten krijgen misschien nog een klein beetje geld vanuit de
overheid: ontwikkelingshulp (regionale herverdeling, tenminste als
iemand dat wil, tenminste als iemand kan aantonen dat er in de huidige
situatie sprake is van regionale herverdeling, en in Amsterdam verdienen
ze het geld, en in Rotterdam geven ze het uit (en niet omgekeerd))
4.      Achterstandsgebieden, tja dat vereist investeringen om de
achterstand in te lopen, voorzover de inwoners in dat gebied de
achterstand willen inlopen, ook weer een beetje regionale herverdeling,
misschien.
5.      Flatteren resultaten: tja, stel eens een fatsoenlijke lokale
rekenkamer in. Zie mijn opmerking over het ontbreken van enige aandacht
voor Het Hoge College van Staat de Algemene Rekenkamer van de nieuwe
overheid pamflettisten .
6.      Over de balk smijten: zie het vorige punt.

Het werkende model zit tussen je oren: het werkt zoals jij wil dat het
werkt, zo gaat dat met concepten. Bekijk het zo: als de gemeenteraad
gaat beslissen waaraan jouw zuurverdiende belastingcenten worden
uitgegeven dan weet ik zeker dat jij er met je neus boven op zit. Nu
wordt ver weg in Den Haag besloten waaraan die centen worden uitgegeven.
Ik verschuif dus niet alleen macht van centraal naar bij jouw om de
hoek. Ik verschuif ook de verantwoordelijkheid voor de inrichting van de
samenleving in Nijmegen van Den Haag naar jouw computerscherm. Het zal
me een rot zorg zijn hoe jullie het dan gaan regelen in Nijmegen. Ik let
er in de eerste plaats op hoe het in mijn dorp is geregeld.

Tot slot als je van een arme naar een rijke gemeente verhuist (in de
nieuwe situatie) dan kan het zowel zo zijn dat je van veel naar weinig
belasting betalen gaat, als dat je van weinig naar veel belasting
betalen gaat. En rijkdom is een heel relatief begrip. We zijn en blijven
een van de rijkste landen ter wereld. En rijk, net als oud, dat ben je
zoals je je voelt.

Ik ben heel rijk, in ieder geval in immaterieel opzicht. En over die
rijkdom wordt geen belasting geheven. En ik wordt er alleen maar rijker
van door er steeds meer van weg te geven.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage