Burgerzelfbestuur: De nieuwe overheid!

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Apr 25 19:26:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl> said:
>Ho ho, dat is me een beetje te gemakkelijk, wat moet ik me bij bottom-up
>zelf-organisatie voorstellen? Geef eens concrete voorbeelden van hoe het
>zou kunnen?

Concrete voorbeelden:
"Birth of the Chaordic Age", Dee Hock (Berret-Koehler, ISBN 1-576750744). Zie
ook http://www.chaordic.org
"The New Pioneers", Thomas Petzinger, Jr. (Simon&Schuster, ISBN
0-684-84636-5). Zie ook http://www.petzinger.com/PublishedBooks.shtml

Achtergronden, etcetera:
Santa Fe Institute, http://www.santafe.edu/
"Chaos", James Gleick (Vintage, 0-7493-86086-1)
"Complexity", Mitchell Waldrop (Penguin, ISBN 0-14-017968-2)
"At Home in the Universe", Stuart Kaufman (Penguin, ISBN 0-14-017414-1)
en ook
"A Pattern Language", Christopher Alexander (Oxford, ISBN 0-195-01919-9)

Sorry voor al de referenties, maar je vroeg om concrete voorbeelden :-). Met
name "The New Pioneers" is dan interessant, het is een hele waslijst
case-studies van zelf-organiserende organisaties. Vooral het bedrijfsleven,
maar ik zie niet in waarom hetzelfde principe niet in een bredere context zou
kunnen werken. Een aantal hoofdstukken staat on-line.

>Ik wil de burgers best vertrouwen, maar het is toch niet goed als er op
>36000 verschillende plaatsen met vallen en opstaan het wiel uitgevonden
>moet worden?

Daar hoef je in de tijd dat iedereen via het Internet kan communiceren, niet
bang voor te zijn. Hooguit 36 keer, en da's een mooi aantal om te kijken wat
het beste werkt. Er zijn namelijk twee mogelijkheden om tot een oplossing te
komen: heel veel ambtenaren in Den Haag betalen om erover te vergaderen, of
een evolutionair model erop los laten.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B