Strategisch stemmen

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Thu Apr 25 00:34:53 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven schreef:

> Lieve schat, in het systeem dat ik voorstel kruist het linkse kamp bij
> kandidaat C van het rechtse kamp toch gewoon 'tegen' aan? Wat ik
> voorstelde - en misschien is dat een variant op "Approval Voting -

Zucht, ja, dat is inderdaad geen Approval Voting maar een variatie erop.
De 'tegen'stem levert dan een mogelijkheid tot rangschikking die
kennelijk moet compenseren voor het feit dat niet gerangschikt mag
worden. Heb echter niet de indruk dat mijn argumentatie daarmee
fundamenteel verandert. Bovendien verandert de tegenstem helemaal niets
aan het argument dat het onverstandig kan zijn om alle kandidaten die je
geschikt vindt een 'voor'stem te geven. Je systeem blijft dus ook in
deze vorm strategisch stemmen vereisen.

> [...]
> for too many candidates may result (as can first-past-the-post for
> multiple seats) in a candidate being defeated by the second
> preferences of her own supporters [Lakeman 1982: 24, 51]."
>
> Dit is een citaat uit het concept proefschrift van Thomas Round,
> citerende een zekere Lakeman. Dat 'of her own supporters' begrijp ik
> niet: of is dat een situatie waarbij politieke partijen meerdere
> partijen naar voren schuiven? Ik dacht dat we bezig waren met een
> kiessysteem om één persoon voor één functie te
> bediscussiëren, te weten de Franse Presidentsverkiezingen.

Dat zijn we ook, en ik gaf een voorbeeld (met kandidaten A en B). Lees
nog maar eens na.

Ad, discussiëren met jou begint steeds meer weg te krijgen van vechten
met zo'n zevenkoppige draak uit de sprookjes. Het afhouwen van een kop
mag voor een beetje sprookjesprins dan niet zoveel problemen opleveren,
maar als er voor iedere afgehakte kop steeds twee in de plaats blijven
komen wordt het toch een weinig motiverende bezigheid. Bovendien, in een
prinses ben ik niet geïnteresseerd, een sprookjesprins heb ik al, en het
land redden zie ik toch meer als een kantoorbaan.

Met andere woorden: ik geef het op. Jij wint, maar niet op punten.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*