Stemmen: een radicaal ander perspectief

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Apr 25 00:50:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

De uitgangspunten van je 'systeem' spreken me zeer aan.
Een probleem dat ik zie, waarschijnlijk omdat ik reeds een tijdje in de VS
woon, is de invloed van geld op de politiek. Ik voel aan mijn water (dat
zegt mijn oma altijd zo mooi) dat stichtinkjes veel geld zullen gaan steken
in het verkrijgen van invloed. Men zal waarschijnlijk gratis aan de burgers
gaan aanbieden om voor hem/haar de politieke besluitvorming over een bepaald
onderwerp over te nemen. Dat betekent dat er geld moet worden opgehaald bij
sponsors (burgers en bedrijven). Die sponsors zullen dus een grote invloed
gaan hebben op het succes en dus de besluitvorming van de 'stemstichting'.
Dat betekent vervolgens dat de macht van het geld in de politiek erg groot
gaat worden.

De vraag is of je dit met regelgeving kan indammen. Hier in de VS stuit dat
bijvoorbeeld voor de fondsenwerving voor kandidaten voor politieke functies
op grote problemen, met name vanwege de vrijheid van meningsuiting.

Maar los hiervan spreekt het idee me wel aan. Overigens moet je het dan wel
combineren met een gekozen minister-president, wiens kabinet vervolgens het
dagelijks bestuur van het land op zich neemt. Zonder dat wordt het een
chaos.

Groeten,
Mark