Burgerzelfbestuur: De nieuwe overheid!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Apr 25 00:25:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

 > Het pamflet Wil de nieuwe overheid nu opstaan! mist een belangrijk
element: burgerzelfbestuur.

Maak dit eens concreter?

 > De zwakte van gemeenten is dat van het gemeentelijke budget slechts
10% gedekt wordt uit gemeentelijke belastingen en voor de overige 90%
van het budget zijn het geoormerkte bedragen van centrale departementen.

Stel eens een alternatief voor?

 > Komt bij dat als een gemeente iets extra's wil ze dat alleen kan
dekken uit winsten op grondexploitatie. En dat maakt van veel gemeenten
speculatieve projectontwikkelaars.

Tja, ik zie ook niet graag dat bouwgrond voor een appel en een ei aan
projectontwikkelaars verkocht wordt.

 > Als je de deksel van de beerput over de bouwfraude echt afschuift
komt er een walgelijke stank uit de gemeentelijke en provinciale
instellingen. En ook op meerdere departementen wordt daarvan volop
geprofiteerd, niet in de laatste plaats om eigen piketpaaltjes te kunnen
slaan voor departementen.

Conclusie: openbaarheid en controle moeten versterkt worden? En
vaker/strenger vervolgen bij misstanden. Ja?

 > En wat ik ook mis in de aansturing door vertegenwoordigers van de
burgers van politie en justitie, want dat ontbreekt thans volkomen.

Hoe zou die controle vorm moeten krijgen? Hoe motiveren we de politie om
beter te functioneren?

Bart Meerdink